Det er lang tid siden, de danske såkaldte 'skinkekuttere' har sejlet så godt, som de gør nu. Således lyder det fra pølseproducenten Steff Houlberg, at salget i de danske pølsevogne er stigende.

Danskerne har tilsyneladende ikke glemt, hvad det betyder, når man bestiller en ’Henning i pressenning’, som en pølse i svøb bliver kaldt hos den lokale tarmpusher.

For ifølge Steff Houlberg har de det sidste år haft en fremgang i omsætningen hos deres pølsevogne, de såkaldte ’Steff’s Place’, på 14 procent. Skal man tro Jens Wang Jensen, der er salgschef hos Steff Houlberg, er der en simpel årsag til stigningen i omsætningen.

»Folk snakker meget om street food i øjeblikket, og det passer os fint. Det har vi jo stået for siden 1921, hvor de første pølsevogne rullede ud på gaderne. Siden er det gået op og ned, og de seneste år mest ned – men nu kan vi se, at kunderne vender tilbage til pølsevognene,« siger salgschefen fra Steff Houlberg i en pressemeddelelse.

Pølsevognen har da også en særlig plads i den danske historie, mener han.

»Det er vel ikke urimeligt at sige, at de er en del af den danske kulturarv, og mange folk søger nu tilbage og genfinder glæden ved en hotdog.«

Væksten skyldes blandt andet, at pølsemændene og kvinderne har ændret i sortimentet, ligesom danskerne igen har fået øjnene op for en rigtig klassiker.

»Vi vækster primært på burgerne og især på specialpølser med eksempelvis ost, bacon og chili. Samtidig er salget af røde pølser for første gang i umindelige tider stigende, og dét har jeg alligevel ikke oplevet før i mine ti år i pølsebranchen,« siger Jens Wang Jensen.

Næste gang, du slår vejen forbi ’tarmburet’, kan du afprøve nogle af pølsevognens mange slangudtryk. Her er en liste over et par af dem.

Den klassiske metalholder med et skinkesøm i åben kiste, åkander, mælketænder og den stærke.
Den klassiske metalholder med et skinkesøm i åben kiste, åkander, mælketænder og den stærke. Foto: Søren Bidstrup
Vis mere