I den kolde krigs tid hed det: 'Pas på, russerne kommer!'. Nu hedder det: 'Pas på, kineserne kommer!'

I hvert fald hvis man er beskæftiget med vin i de eftertragtede franske vindistrikter. Her vækker den voksende gruppe af nyrige kinesere bekymring.

I Bordeaux har man gjort dyrekøbte erfaringer med kineserne.

På de store slotte har de stort set ryddet lagrene - og til så høje priser, at interesserede købere fra andre verdensdele har måttet opgive at følge med.

Producenterne er naturligvis glade for at kunne få solgt deres vine, men de er bange for at satse hele molevitten på bare et marked. Det kan på lang sigt give bagslag.

Producenterne ser derimod gerne en spredning, så andre lande også kan være med.

De dårlige erfaringer, man har høstet i Bordeaux, ønsker man for alt i verden at undgå andre steder i Frankrig, hvor den kinesiske interesse er voksende. Ikke mindst i Bourgogne.

I de første syv måneder af 2012 steg salget af Bourgogne-vine til Hongkong med 19 pct. i volumen og 42 pct. i værdi, mens salget til det kinesiske fastland steg med hele 65 pct. i volumen og 39 pct. i værdi.

- Vi tror på en kontrolleret udvikling af markedet og ønsker ikke at opleve Bordeaux' problemer.

Vi foretrækker derimod i stedet at sælge til alle markeder og at kende vores købere, udtaler formanden for producentorganisationen i Bourgogne, Pierre-Henry Gagey, til decanter.com.

Samtidig vil man nøje holde øje med, at det kinesiske marked ikke misbruger Bourgognes appellationer, som det er erfaringen fra Bordeaux.