De fleste ved nok allerede, hvordan supermarkederne snyder dig til at bruge flere penge med velvalgt musik og strategisk placerede snacks, der ligger og lokker ved kassen, mens du alligevel står og venter i køen.

Men også restauranter bruger feje tricks for at få dig til at vælge de dyre retter. De foregår bare i højere grad lige foran næsen på dig - nemlig på menukortet, skriver bl.a. mentalfloss.com.

1. De forsimpler priserne

Det er ikke et ukendt trick at få en ret til at fremstå billigere ved at sætte prisen til 109,99 fremfor det runde 110. Men faktisk virker det lige så godt at gå den anden vej og skrælle alt unødigt væk.

Ikke '110,-'. Ikke '110 kr'. Ikke '110,00'. Ingenting. Bare 110.

Det fortæller restaurantkonsulent Aaron Allen, der generelt råder amerikanske restauranter til at fjerne dollartegnet.

»Det minder folk om, at de bruger penge,« siger han.

Man kan også helt fjerne fornemmelsen for tallet ved at stave prisen med bogstaver. 'Tolv kroner' virker venligere og mere i øjenhøjde end '12' og skulle, ifølge et studie fra Cornell University, opmuntre restaurantgæster til at lægge flere penge.

2. De sammenligner med noget dyrt

Alt er relativt, sagde en klog mand engang. Og det gælder også priser.

Derfor vil en dyr steak automatisk virke helt billig, hvis den ligger under en hel hummer til en hamper pris.

Restauranten ved godt, at hummeren ikke bliver en megasællert. Den er primært placeret øverts på menukortet for at få folk til at bestille steaken.

3. De kender dine øjne

Flere undersøgelser har vist, at det menneskelige øje automatisk vandrer til øverste højre hjørne, når vi scanner et stykke papir, en avis eller lignende. Derfor er det smart for restauranterne at placere den dyreste ret lige dér.

Når vi først har set den lækre cremede pastaret øverst til højre, kan det være svært at slå den ud i hovedet i takt med, at øjet vandrer til de billige salater i det modsatte hjørne.

4. De bruger store og mange ord

Hvad vil du helst have? En fløjlsblød chokoladedrøm af en kage med syrlig orangecreme på toppen eller en chokoladekage med appelsinglasur? selvom de to kager er den samme, er du mere tilbøjelig til at købe den første. Og det ved restauranterne. Derfor skorter det ikke store ord i beskrivelserne.

På samme måde virker det som om, at du får meget mere for pengene, når menukortet bruger tre linjer på at beskrive, hvad der er i din caféburger istedet for blot at skrive 'burger'.

5. De gør dig nostalgisk og frelst

Som sagt lyder chokoladekagen med appelsinglasuren fra eksemplet ovenfor en smule kedelig i forhold til den anden. Men får du at vide, at det er 'bedstemors' chokoladekage er du nok stadig tilbøjelig til at købe dig et stykke.

Studier har nemlig vist, at referencer til gamle dage kan vække lykkelige barndomsminder eller hårdnakket insisteren på, at alting var bedre i gamle dage, hvor maden blev lavet fra bunden.

Derfor er det også smart at smide et 'gammeldags' foran æblekagen.Og hvis æblerne tilmed er 'håndplukkede', og måske endda fra 'egen have', bliver det nærmest ikke nemmere at få dig til at lægge pengene dér.