Amerikanske Starbucks udvider i Danmark, og på tirsdag åbner en ny af kaffekædens afdelinger på Danmarks mest befærdede sted. Det er på hjørnet mellem Nørreport Station og Torvehallerne, at den nye Starbucks skal lokke flere kaffeglade københavnere ind i varmen.

Butiksbestyrer Kenni Hindsgaul Madsen glæder sig til at stå i spidsen for den nye kaffebar.

»Starbucks er bare noget særligt, vi ønsker at være det sted, hvor folk kommer for at hygge sig med venner, familie eller kolleger over en dejlig kop kaffe. Vi gør meget ud af, at alle skal føle sig velkomne, og mange af gæsterne lærer vi at kende så godt, at de bliver en slags venner,« siger Kenni Hindsgaul Madsen.

Det bliver den 18. Starbucks i Danmark, og nummer 12 i Storkøbenhavn. Over 300.000 mennesker passerer hver dag forbi Nørreport Station, og Starbucks har dermed potentiale til at blive en af de mest besøgte kaffebarer i landet.

Starbucks drives i Danmark i et samarbejde med Dansk Supermarked.

»Vi ser mange muligheder for at åbne endnu flere Starbucks-cafeer i fremtiden. Starbucks er et anerkendt brand, og markedet er i vækst, så det er bestemt interessant for os,« siger Marianne Bedsted, direktør for butikscentret Salling samt franchise-delen i Dansk Supermarked.

Den amerikanske kaffekæde startede i 1971 og har nu flere end 21.000 kaffebarer i verden. De solgte i 2013 Arabica-kaffe og blåbærmuffins for 14,9 milliarder dollars. Det svarer til 100 milliarder danske kroner.