Reklamen på ’Rumpebilen’ skal væk. Ellers koster det.

En varevogn med et billede af en afklædt kvindebagdel er i Norge blevet kendt som ’rumpebilen’.

Det er firmaet Tribunemannen, der har placeret den spændstigt struttende bagdel på sine firmabiler i selskab med sloganet:

”Det er ingen bagdel at sidde på vores tribuner.”

Men nu har det norske markedsføringsråd bedømt Tribunemannens markedsføring til at være kønsdiskriminerende og forbudt brugen af den.

Til grund for dommen ligger den vurdering, at reklamen anvender kvindekroppen på en måde, der kan:

”svække ligeværdet mellem kønnene” og ”formidle en stødende og nedsættende vurdering af kvinder.”

Hvis Tribunemannen ikke fjerner den fra sine biler inden sidst i denne måned, vil firmaet modtage en bøde på 100.000 norske kroner, omkring 88.000 danske kroner.

LÆS OGSÅ: Både til gården og til gaden: Bagdelen er de nye bryster

Men Tribunemannen har ikke tænkt sig at godtage forbuddet uden videre.

»Vi ser det som en principiel sag, og vi tænker at gå videre med den,« siger firmaets direktør, Frank Valle, til euroman.dk.

Han har ikke på nuværende tidspunkt svaret på, præcis hvordan det skal foregå, men fortæller at en jurist er ved at undersøge mulighederne. Frank Valle mener, at man må kigge på hensigten bag reklamen, inden man kan vurdere, om den er kønsdiskriminerende.

»Vi har aldrig villet lave noget, der er nedsættende eller stødende over for kvinder. Man bliver jo nødt til at have lidt humor,« siger han.

Mens sagen har været oppe i Markedsrådet, har Tribunemannen blandt andet argumenteret for, at reklamen ikke kunne opfattes som kønsdiskriminerende, fordi billedet på firmabilerne faktisk forestiller en halvnøgen mand og ikke en ditto kvinde.

Var det også humoristisk ment, eller var det argument fremsat i alvor? 

»Det var egentlig helt alvorligt ment. Da vi ville lave reklamen, fik jeg en fotograf til at tage et billede af min bagdel i det her tøj.«

Så det er din bagdel, man ser på billedet?

»Nej. Det var meningen, at reklamemanden skulle ordne billederne i Photoshop. Få dem til at se lidt bedre ud. I Photoshop kan man jo strække og bøje, som man vil. Men under sagen, indrømmede den her reklamemand, at han i stedet for bare havde fundet et billede på nettet og brugt det. Det vidste jeg ikke,« siger Frank Valle.

LÆS OGSÅ: Jennifer Selter har Instagrams mest populære numse

Dansk lovgivning giver mere plads til humor

Hvad intentionerne med reklamen end har været, betyder bare ikke så meget i forhold til norsk lovgivning om kønsdiskriminerende markedsføring, der siger, at det væsentlige ikke er, hvordan en reklame er tænkt eller tilblevet, men hvordan den må forventes at blive opfattet. Og ansvaret for, at den ikke kan opfattes som stødende og nedsættende over for det ene eller andet køn, påhviler annoncøren og den, der udformer reklamen.

I Danmark ville ’rumpebilen’ muligvis ikke være blevet fundet kønsdiskriminerende i en tilsvarende sag.

De danske retningslinjer fremhæver nemlig en annoncørs kommercielle ytringsfrihed, der ”giver et betydeligt spillerum for kreativitet.” Hermed menes der blandt andet virkemidler, der understreger, at reklamen ikke skal tages alvorligt.

I en dansk sag fra 2012 var der for eksempel blevet klaget over en reklamekampagne for betting-tjenesten Oddset med sloganet: ”Der er så meget, kvinder ikke forstår,” der sikkert vil være mange bekendt.

Her afgjorde Forbrugerombudsmanden, at reklamen ikke var kønsdiskriminerende, fordi den indeholdt ”et betydeligt element af humor og ironi.”

LÆS OGSÅ: Den politiske korrekthed vidner om vores tabte fællesskab

Ligeledes vakte en reklame på en 3x34-flyttebil med et billede af en storbarmet og nedringet kvinde og sloganet 'Når jeg bliver træt af at bære på tunge kasser ringer jeg til 3x34' en del harme på sociale medier.

En kvinde klagede til ligestillingsrådet, der gav hende den besked, at annoncen ikke var kønsdiskriminerende.

Selv om mulighederne for at bruge køn og sex i markedsføring synes at være større i Danmark, er der imidlertid grænser for, hvor meget man må bruge det som blikfang.

I 2004 kunne Forbrugerombudsmanden ikke se morskaben i en reklame for den alkoholiske læskedrik Cult Shaker. Den blev vurderet at stride mod god markedsføringsskik, fordi personerne i den var ”reduceret til sexobjekter”.

De meterhøje plakater i det offentlige rum viste to solbrændte, nøgne kvinder, der er på vej til at kysse hinanden med en Cult Shaker-flaske strategisk placeret ved den ene kvindes skridt samt teksten ”Enjoy Shaker with a twist.”

Forbrugerombudsmanden mente det grænsede til pornografi og kaldte den 'egnet til at provokere, støde og krænke mange mennesker.'

LÆS OGSÅ: Orgi-E: Nogle gange kan det nærmest give mig jern på at spille live
LÆS OGSÅ: Den mest gay trøje du har set
LÆS OGSÅ: Klumme: Sådan bliver du en rigtig mand

Artiklen er oprindelig bragt hos euroman.dk