Her får du Lene Hanssons ugentlige klumme, samt gratis opskrift og sundhedstips.



For en hel del år siden, da min søn, Sebastian, gik i 7. klasse, var jeg, som madmor, inviteret med på en lejrskole. Der var 22 børn med på turen, der gik til Sønderjylland.

Børnene havde i biologi lært om syre/base-balancen og havde alle prøvet af få solsikkefrø til at spire i jord med forskellig pH-værdi. De havde set, hvordan spirerne blev til flotte solsikker, når jorden havde den korrekte pH-værdi, mens der næsten ikke kom noget ud af frøet, når jorden var for syrlig. Interessen var stor, og jeg blev spurgt, om jeg kunne undervise børnene lidt på lejrskolen. Vi drog afsted på lejrskole! Om dagen skulle børnene på forskellige ture for at se omegnen og seværdighederne. Om eftermiddagen var de tilbage, hvor de spillede fodbold, rundbold, svømmede osv. Og om aftenen underviste jeg dem i syre/base-balancen, kostkombinering m.m. til stor morskab for både mig selv, lærerne og børnene.

Jeg delte børnene ind i 3 grupper, der hver skulle være ansvarlig for dagens måltider. Disse bestod af morgenmad, madpakker til turene de skulle på, mellemmåltider og aftensmad. Alle børnene glædede sig til turen også selvom de for det meste af tiden, skulle leve sundt. Temaet var nemlig ’sund livsstil, motion og gode oplevelser’.

Menuen bestod af:
• Frugt, frugtsalat, smoothies og økologiske kornprodukter samt rismælk til morgenbordet
• Madpakker af grøntsager og frugt, samt groft brød med avocado, tomater, agurk og vegetariske postejer
• Snacks var økologiske chips, grøntsager og knækbrød
• Aftensmad var buffet, hvor der var lagt vægt på en hovedret, f.eks. kylling i wok og masser af forskellige grøntsagsretter og salat.

Til at drikke fik børnene friskpressede safter (også af gulerod- og rødbede) samt mineralvand og almindeligt vand.

Børnene valgte selv opskrifterne ud fra en af mine opskriftsbøger og lærerne stod for indkøb og bestillinger.

1 time før vi skulle spise aftensmad, gik vi i køkkenet. Mange havde aldrig prøvet at lave mad, mange af dem vidste ikke hvordan man skulle skrælle en avocado eller en mango. Men interessen var stor og maden smagte virkelig godt.

De gik op i madlavningen som om det var en eksamen hver aften. Belønningen var vel også, at de andre børn, der ikke havde stået for menuen, spiste op, og det blev der hver aften.

Læreren var så forundret over så mange grøntsager, børnene kunne få ned, at han tog fotos af hvert barn, med sin fyldte tallerken, således at han kunne dokumentere for forældrene, at deres barn rent faktisk godt kunne spise sundt.

Børn uden køkkenevner

I mange skoler undervises der i madlavning, men til min forfærdelse, har jeg opdaget, at de fleste opskrifter børnene lærer, er de samme som dem, jeg selv lærte, da jeg gik i skole. Menuerne er gammeldags mad, kager og som noget mere tidssvarende fastfood.

Det er bekvemt, men ikke hensigtsmæssigt, at børn ikke er med til at lave mad. Få dine børn med i køkkenet, det kan de lære meget af. Samtidig med at det er hyggeligt og en god måde at være sammen på, lærer de, hvor vigtigt det er at vælge den mad, der giver dem energi og et godt immunforsvar, så de undgår at blive syge.

Det er gavnligt at give børn et naturligt forhold til fødevarer, dette opnår man nemmest ved at give børnene forskellige råvarer i hånden. Når de selv laver mad, bruger de deres sanser, fantasi og kreativitet og det er svært for børnene at sige nej tak til mad, de selv har lavet.

På lejrskolen blev børnene blev bedt om at udfylde en liste over de sygdomme de havde lidt af, de sidste 5 år. Så godt som de nu kunne.

De udfyldte listerne med deres egne ord, derfor var der nogle gange hvor jeg trak lidt på smilebåndet over deres formuleringer. Men der var også megen alvor i det de skrev. Jeg var chokeret over alle de sygdomme de havde og havde haft:

Hovedpine • Migræne • Forkølelse • Feber • Ondt i maven • Træt, mangler energi • Tørre læber • Sød tand • Bider negle • Stoppet næse • Sure opstød • Halsbetændelse • Lungebetændelse • Influenza • Astmatisk bronkitis • Sælhoste • Humørsvingninger • Drikker ikke nok vand • Besvimet 3 gange • Svimmelhed • Elendig hukommelse • Candida • Forkølelsessår • Luft i maven • Kvalme efter at have spist • Høfeber • Allergi • Diarre, pyllermave og mylderbæh (børnenes egne ord) • Sulten hele tiden • Støjoverfølsom • Næseblod • Depression • Allergi overfor specielle dufte • Blindtarmsbetændelse

En pige var besvimet tre gange indenfor det seneste halve år. Da jeg spurgte til årsagen, fortalte hun, at hun smed sin madpakke ud, når hun kom i skole og spiste slik i stedet for. En af drengene havde haft 18 sygdomme de sidste 5 år, og hans far var endda læge.

De fleste børn havde en sød tand og skulle have slik hver dag. Forældrene vidste ikke noget om deres slikforbrug.

Tre børn kunne fortælle, at de var deprimerede, det gjorde ondt på mig at høre. 15 børn døjede med at komme på toilettet, havde oppustet mave eller regelmæssigt ondt i maven. Kun fem ud af 22 børn havde ikke problemer med hovedpine regelmæssigt. Alle havde været forkølede og de fleste havde haft ondt i halsen et utal af gange. Det var altså nok at tage fat på.

  


 




For en hel del år siden, da min søn, Sebastian, gik i 7. klasse, var jeg, som madmor, inviteret med på en lejrskole. Der var 22 børn med på turen, der gik til Sønderjylland.

Børnene havde i biologi lært om syre/base-balancen og havde alle prøvet af få solsikkefrø til at spire i jord med forskellig pH-værdi. De havde set, hvordan spirerne blev til flotte solsikker, når jorden havde den korrekte pH-værdi, mens der næsten ikke kom noget ud af frøet, når jorden var for syrlig. Interessen var stor, og jeg blev spurgt, om jeg kunne undervise børnene lidt på lejrskolen. Vi drog afsted på lejrskole! Om dagen skulle børnene på forskellige ture for at se omegnen og seværdighederne. Om eftermiddagen var de tilbage, hvor de spillede fodbold, rundbold, svømmede osv. Og om aftenen underviste jeg dem i syre/base-balancen, kostkombinering m.m. til stor morskab for både mig selv, lærerne og børnene.

Jeg delte børnene ind i 3 grupper, der hver skulle være ansvarlig for dagens måltider. Disse bestod af morgenmad, madpakker til turene de skulle på, mellemmåltider og aftensmad. Alle børnene glædede sig til turen også selvom de for det meste af tiden, skulle leve sundt. Temaet var nemlig ’sund livsstil, motion og gode oplevelser’.

Menuen bestod af:
• Frugt, frugtsalat, smoothies og økologiske kornprodukter samt rismælk til morgenbordet
• Madpakker af grøntsager og frugt, samt groft brød med avocado, tomater, agurk og vegetariske postejer
• Snacks var økologiske chips, grøntsager og knækbrød
• Aftensmad var buffet, hvor der var lagt vægt på en hovedret, f.eks. kylling i wok og masser af forskellige grøntsagsretter og salat.

Til at drikke fik børnene friskpressede safter (også af gulerod- og rødbede) samt mineralvand og almindeligt vand.

Børnene valgte selv opskrifterne ud fra en af mine opskriftsbøger og lærerne stod for indkøb og bestillinger.

1 time før vi skulle spise aftensmad, gik vi i køkkenet. Mange havde aldrig prøvet at lave mad, mange af dem vidste ikke hvordan man skulle skrælle en avocado eller en mango. Men interessen var stor og maden smagte virkelig godt.

De gik op i madlavningen som om det var en eksamen hver aften. Belønningen var vel også, at de andre børn, der ikke havde stået for menuen, spiste op, og det blev der hver aften.

Læreren var så forundret over så mange grøntsager, børnene kunne få ned, at han tog fotos af hvert barn, med sin fyldte tallerken, således at han kunne dokumentere for forældrene, at deres barn rent faktisk godt kunne spise sundt.

Børn uden køkkenevner

I mange skoler undervises der i madlavning, men til min forfærdelse, har jeg opdaget, at de fleste opskrifter børnene lærer, er de samme som dem, jeg selv lærte, da jeg gik i skole. Menuerne er gammeldags mad, kager og som noget mere tidssvarende fastfood.

Det er bekvemt, men ikke hensigtsmæssigt, at børn ikke er med til at lave mad. Få dine børn med i køkkenet, det kan de lære meget af. Samtidig med at det er hyggeligt og en god måde at være sammen på, lærer de, hvor vigtigt det er at vælge den mad, der giver dem energi og et godt immunforsvar, så de undgår at blive syge.

Det er gavnligt at give børn et naturligt forhold til fødevarer, dette opnår man nemmest ved at give børnene forskellige råvarer i hånden. Når de selv laver mad, bruger de deres sanser, fantasi og kreativitet og det er svært for børnene at sige nej tak til mad, de selv har lavet.

På lejrskolen blev børnene blev bedt om at udfylde en liste over de sygdomme de havde lidt af, de sidste 5 år. Så godt som de nu kunne.

De udfyldte listerne med deres egne ord, derfor var der nogle gange hvor jeg trak lidt på smilebåndet over deres formuleringer. Men der var også megen alvor i det de skrev. Jeg var chokeret over alle de sygdomme de havde og havde haft:

Hovedpine • Migræne • Forkølelse • Feber • Ondt i maven • Træt, mangler energi • Tørre læber • Sød tand • Bider negle • Stoppet næse • Sure opstød • Halsbetændelse • Lungebetændelse • Influenza • Astmatisk bronkitis • Sælhoste • Humørsvingninger • Drikker ikke nok vand • Besvimet 3 gange • Svimmelhed • Elendig hukommelse • Candida • Forkølelsessår • Luft i maven • Kvalme efter at have spist • Høfeber • Allergi • Diarre, pyllermave og mylderbæh (børnenes egne ord) • Sulten hele tiden • Støjoverfølsom • Næseblod • Depression • Allergi overfor specielle dufte • Blindtarmsbetændelse

En pige var besvimet tre gange indenfor det seneste halve år. Da jeg spurgte til årsagen, fortalte hun, at hun smed sin madpakke ud, når hun kom i skole og spiste slik i stedet for. En af drengene havde haft 18 sygdomme de sidste 5 år, og hans far var endda læge.

De fleste børn havde en sød tand og skulle have slik hver dag. Forældrene vidste ikke noget om deres slikforbrug.

Tre børn kunne fortælle, at de var deprimerede, det gjorde ondt på mig at høre. 15 børn døjede med at komme på toilettet, havde oppustet mave eller regelmæssigt ondt i maven. Kun fem ud af 22 børn havde ikke problemer med hovedpine regelmæssigt. Alle havde været forkølede og de fleste havde haft ondt i halsen et utal af gange. Det var altså nok at tage fat på.