Hver uge leverer Lene Hansson opskrifter til syv aftensmåltider og hygge til weekenden her på BT PLUSLene Hanssons kostplan uge 51

Juletravlhed kan nok få de fleste til både at gå i panik og stresse, og selvom det er ”den søde juletid”, kan det altså godt for mange være meget overvældende. Jeg kender det fra mig selv. Men i år skal jeg ikke selv holde jul - jeg er inviteret, så jeg kan tage den med ro. Fra andre juleaftener har jeg i dagene op til d. 24. december oplevet stress og faktisk først slappet af, når julemaden var sat på bordet. Men hvad gør stress ved os?

De fleste af os oplever symptomer som nervøsitet, hjertebanken, svedeture, mavesmerter, diarre og mundtørhed i disse situationer. Symptomerne opstår på grund af stress-hormonerne adrenalin, noradrenalin og cortisol og de kan trigges ret hurtigt.

Stress kommer ikke kun af en bunke af mentale ting vi ikke kan overskue, det kommer også af vores mad og drikke. Syreholdige drikke så som kaffe, sort te, grøn te og alkohol stresser kroppen og får den i en aktiv fase, hvor den egentlig bliver mere vågen og på vagt! Da vi er et pattedyr, får det vores dyreinstinkter op i os, ligesom den vagtsomme antilope, der hele tiden skal være opmærksom, på de trusler der lurer i det høje græs.

Er vi konstant under stress, vil det påvirke vores fordøjelse, da kroppen automatisk sender mere blod ud til vores lemmer, dette tages fra fordøjelsen. Hvad er årsagen til dette? Jo, det er meningen under stress, at vi skal kunne flygte eller slås, derfor ”fyldes” arme og ben med ekstra blod. Resultatet er at du kan få fordøjelsesproblemer, så som oppustet mave, mavesmerter og sure opstød.

Ugens tip: Undgå stress

Hvis du er i en periode hvor du hurtigt bliver stresset, så prøv at undgå:

  • For meget kød
  • Alkohol
  • Tobak
  • Kaffe og sort te
  • Hvidt sukker

Prøv at gøre følgende:

  • Spis mere frugt og grønt samt salat
  • Drik mellem 2 – 2,5 liter væske om dagen
  • Sørg for at få god motion, så du er fysisk træt når du lægger dig i din seng (så du ikke kun er psykisk træt)
  • Tyg din mad langsomt, så sender du signal til kroppen om at du er ved at geare ned

Ugens opskrift: Jordbær jule-hit med kanel

6 Jordbær
8 Hindbær
2 Appelsiner
3 Passionsfrugter
½ tsk stødt kanel

Fremgangsmåde: Jordbær befries for stilken og lægges i en blender sammen med hindbær, appelsiner uden skræl og kødet fra passionsfrugterne samt kanel.

Blendes i 1 minuts tid.

Lene Hansson på BT Plus

● Kostvejleder Lene Hansson har sin helt egen sektion på B.T. PLUS. Her kan du hver uge læse Lenes nye klummer, tip og opskrifter, du kan få ugens kostplan eller hente nogle af Lenes bøger i pdf-fil.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her