Hver uge leverer Lene Hansson opskrifter til syv aftensmåltider og hygge til weekenden her på BT PLUSLene Hanssons kostplan uge 02

En vægtøgning hører desværre ikke til sjældenhederne når man holder op med at ryge. Jeg har selv prøvet det, da jeg holdt op med at ryge, for mange år siden. De fleste oplever at vægten stiger med ca. 10% af deres normale kropsvægt. Det er dog kun de første ca. 6 uger af et rygestop, at cellernes forbrænding er lavere end normalt, så i den tid, er det vigtigt at du både skærer ned på dit kalorieindtag og skruer op for motionen.

Ugens tip: Modvirk overvægt ved rygestop

Hvis du f.eks. spiser 1000 kalorier mere pr. dag, end du plejer, får du på en måned ca. 30.000 kalorier for meget. På et halvt år er det 180.000 kalorier. For at det skal forbrændes, skal der f.eks. cykles 450 timer med 10 km i timen, hvilket svarer til 75 minutters hård motion i et helt år!

Spis altid dobbelt op på det grønne til både frokost og middag, lad det grønne udgøre hovedrettet og kødet, fisken m.m. være tilbehøret. Tag en dag af gangen og vær stolt af dig selv!

Mange af mine klienter der både ønsker vægttab og rygestop siger, at hvis de tager på, når de holder op med at ryge, vil de hellere starte med at ryge igen! Men det er ikke nødvendigt at tage på, blot fordi du holder dig fra tobakken.

- I de første 6 uger du ikke ryger, er din forbrænding nedsat med ca. 3 - 400 kcal i døgnet
- Mange har tildens til at spise søde sager som erstatning for tobakken
- Mange ”indtager” ca. 1000 kalorier for meget på en dag, pga. tobakstop
- En kvinde har behov for ca. 2200 kalorier pr. døgn for at opretholde kroppens funktioner, en mand ca. 3300 kalorier

Den fysiske forklaring på hvorfor vægtstigning er en konsekvens for mange der holder op med at ryge er, at rygning får hjerterytmen til at stige. Denne stimulerende effekt har den bivirkning at forbrændingen øges, og det vil kræve flere kalorier end normalt at tage på i vægt. En person som er ryger vil oftest have et højere hvilestofskifte, end en tilsvarende person, som er ikke ryger. Når man holder op med at ryge vil denne effekt fortage sig, og ens hjerterytme vil stabilisere sig, hvilket for nogle vil resultere i vægtstigning.

Når man holder op med at ryge, vil kroppen sætte en udrensning i gang, dette bevirker at der samles væske i kroppen. Væsken vil også veje på vægten, men når udrensningen er ovre, vil væsken forsvinde igen.

Lægger man alle de nævnte ting sammen, kan man hurtigt regne ud at vægtbalance kan være vanskeligt når man holder op med at ryge, men situationen er langt fra håbløs, der er flere ting du kan gøre, for ikke at tage på i vægt, ved et rygestop.

Gode ideer til at modvirke at vægten går op:

- Hav sunde snacks klar som substitut når rygetrangen melder sig
- Husk at drikke rigelige mængder vand og evt. urtete dette kan hjælpe med at frigøre kroppen fra alle de affaldsstoffer som er et levn fra rygningen
- Drik et stort glas vand inden du går i gang med dine måltider
- Spis langsomt og tyg maden grundigt igennem inden du synker.
- Erstat slik med tørret eller frisk frugt.
- Nikotin og sukkerholdige fødevarer har omtrent samme indvirkning på den glædesfølelse der bliver sendt fra hjernen, det bevirker at du med fordel kan spise nogle dadler eller abrikoser og få samme biokemiske virkning som hvis du tog en cigaret. Altså kan det søde dæmpe din rygetrang. Din trang til sukker vil gradvist dale, eftersom dit blodsukker vil stabilisere sig, og din afhængighed mindskes.
- Fysisk aktivitet kan og vil få dig til at føle overskud, og give dig lyst til at forfølge din nye sunde livsstil. Det kan endda være med til at undertrykke trangen til cigaretter. En pakke cigaretter vil omtrent stå for et energiforbrug på 200 kalorier. Træning kan være en måde at gøre regnskabet op på, eftersom 30-45 minutters motion vil brænde det samme antal kalorier.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her