Her får du Lene Hanssons ugentlige klumme samt gratis opskrift og sundhedstips.

Hver uge leverer Lene Hansson opskrifter til syv aftensmåltider og hygge til weekenden her på BT PLUS:  Lene Hanssons sunde kostplan uge 8

Noget vi får for lidt af, er sunde fedtstoffer! Efter at folk lod sig fedtforskrække af en tv-kok og forfatter for ca. 20 år siden, er vi blevet så bange for fedt, at vi rent faktisk har undgået alle typer af fedt. Det har heller ikke hjulpet af f.eks. DDV og ugebladenes slankekure påstår. at kaloriereduktion er vejen til et vægttab og at f.eks. light-produkter kan gøre slank. Det påstår også mange diætister, der ligefrem anbefaler ”light”-produkter fyldt med aspartam. Og det er en fælde, vi let kan ryge i. Ingen af dem kobler sundhed og vægttab. Det handler om teori, og her er der ikke forskel på kalorier, sukker og fedt - uanset om de kommer fra en frisk frugt, nødder, en avocado, eller fra flæskesteg, brunede kartofler og brun sovs. Stor fejltagelse!

Det kommer nok som en nyhed for dig, at du dagligt skal spise fedtstoffer. Men det virker! … og jeg har haft mange overvægtige klienter i min konsultation, der rent faktisk var underernærende!

 Så snart de fik en daglig avocado, et shot med koldtpresset olivenolie, hørfrøolie eller avocadoolie, samt en kost bestående af masser af frisk frugt og smoothies, tabte de sig mellem 1 og 3 kilo om ugen, og aldrig har de haft det så godt!

En klient jeg særlig husker, Kate fra Slagelse, tabte sig næsten 13 kilo på ca. 9 uger. Og det med store mængder sundt fedt, kosttilskud samt masser af frugt i den daglige kost. Aldrig har hun spist så meget og så sundt, samt haft det så godt.

TIP: Omega 3, 6 og 9 - her finder du det!

  • Fisk er fyldt med omega 3-fiskeolie, som er det fedtstof, vi skal have mest af. (Omega 3 findes også i hørfrø og hørfrø olie, men i mindre mængder).
  • Omega 6, der især stammer fra kilder som kød, rejer, æg, margarine og smørblandingsprodukter, f.eks. Kærgården.
  • Omega 9-fedtsyrer findes i oliven, olivenolie og rapsolie (når det ikke er opvarmet til mere end 160 grader), men kroppen kan selv danne dem, når man får en sund, naturlig og varieret kost med de andre fedtkilder i.

 
Hvilken type fedt? 
Vi har dagligt brug for fedtstoffer, der skal nære vores cellemembraner. De beskytter vores celler, ca. 50 billioner celler består et voksent menneske af (det er jo faktisk det eneste vi består af – celler i alle mulige afskygninger). En cellemembran er som en regnfrakke, der beskytter dig mod regnen. Cellemembranen beskytter dine celler mod udefrakommende ”sygdomme”. Også kaldet frie radikaler og dårlig iltning. En cellemembran består af fedtstoffer af forskellige slags -  også kolesterol. Så alt kolesterol er absolut ikke dårligt. Din hjerne består af mere end 90% fedt (inkl. kolesterol), så du kan ikke undvære fedt i din kost. Sulter cellerne, sættes appetitten op i håb om, at du får dækket nogle af de trængende behov, hvis du spiser mere mad.
 
Det er især fedstof af typen Omega 3, som du næsten ikke kan få nok af. De findes i hørfrø, hørfrøolie, fisk, avocado, olivenolie, tang og i fiskeolie (koldpresset, du vil heller ikke købe varmpresset olivenolie). Den gode og effektive fiskeolie koster ikke 29.95 kr. Betal 10 gange så meget, så er du der, hvor du får en uopvarmet olie. For fiskeolie må ikke opvarmes, så mister den sin værdi og danner transfedtsyrer, ligesom andre usunde og opvarmede olier. Det koster altså at leve sundt, men regningen er endnu dyrere senere i livet, hvis ikke du kommer i gang nu.

Derfor skal du have de sunde fedtstoffer: 


- De beskytter dine celler
- De er med til at sætte din forbrænding i vejret, fordi dine celler nu fungerer bedre (din motor i bilen skal også have olie for at kunne køre)
- De er med til at holde dig i et godt humør og medvirkende til at du kan undgå modløshed og tristhed
 
Steg i det rigtig fedt
Sunde fedtstoffer at stege din mad i er rigtigt smør, palmeolie (ikke palmin) og kokosolie. De er de eneste fedtstoffer der ikke danner transfedtsyrer. Du bør anvende disse fedtstoffer hvis du varmebehandler din mad ved temperaturer på mere end 180 grader.

Transfedtsyrer (også kaldet for lidt mere forbrugervenlige navne som hærdede animalske fedtstoffer, hærdede vegetabilske fedtstoffer eller hærdede plantestoffer) er fedtstoffer der ikke kan optages i dine celler og som kan forårsage flere forskellige kostrelaterede sygdomme, bl.a. hjerte-kar sygdomme, kræft, autoimmune sygdomme og forhøjet kolesterol. Transfedtsyrer altså er forskellige slags fedtstoffer, der via en meget høj opvarmning, bliver til størknet fedt og som man anvender i madindustrien, til bl.a. at gøre visse fødevarer tykkere og mere sammenhængende. Fritureolie er også noget usundt stads, der danner transfedtsyrer og intet af det, er egnet som menneskeføde.

Lene Hansson på BT Plus

● Kostvejleder Lene Hansson har sin helt egen sektion på B.T. PLUS. Her kan du hver uge læse Lenes nye klummer, tip og opskrifter, du kan få ugens kostplan eller hente nogle af Lenes bøger i pdf-fil.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her