Vi spiser dobbelt så meget sukker som anbefalet

Slik, kage og meget af det der smager godt indeholder sukker. Og det betyder, at vi spiser alt for meget sukker. 41 kilo om året for at være præcis

Pernille Lewinsky Kofoed, SØNDAG,  Aller Media

En lakrids her, et stykke kage der og så en enkelt pose bolsjer. Selv om det måske ikke synes af meget, så ender en gennemsnits dansker med at have spist 41 kilo sukker i løbet af et helt år. 
Det er mere end 100 gram om dagen og ifølge Sundhedsstyrelsens anbefalinger, bør voksne kvinder højst indtage 55 g sukker om dagen.

For mange kan trangen til sukker nærme sig en form for afhængighed, og hvis du gerne vil af med din sukkerafhængighed, handler det om at rense kroppen og sindet for sukker.

Vil du gerne ændre dine dårlige vaner. Her får du 22 usunde vaner, du let kan gøre til sunde vaner

Det tager cirka en uges tid at komme sin fysiske sukkerafhængighed til livs, lyder det fra Louise Bruun, der er uddannet ernæringsterapeut, life-coach og personlig træner og som har skrevet flere bøger.

5 simple tips til at slippe sukkertrangen

1. Drop sukkeret
Det er vigtigt helt at undgå hvidt, raffineret sukker samt slik og andre søde sager. Undgå også sodavand, saftevand og drikkeyoghurt og drik i stedet masser af vand.

2. Husk mellemmåltiderne
En formiddags- eller eftermiddagssnack er ikke slankende i sig selv, men den er med til at holde blodsukkeret stabilt og derved forhindre, at du falder i sukkerfælden eller overspiser til hovedmåltiderne. Spis f.eks. en håndfuld blandede nødder, lidt blandet frugt eller udskårne gulerødder, sukkerærter og snackpebre.

Få 4 bud på sunde mellemmåltider på soendag.dk

3. Vær fysisk
Gå en tur eller tag en tur i fitnesscentret og træn. Det er med til at aflede din opmærksomhed, så du glemmer din sukkertrang. Desuden får motion din hjerne til at udskille endorfiner, der får dig til at føle dig veltilpas. På samme måde som når du spiser sukker.

4. Lav din mad selv
Så ved du præcis, hvad der er i, og du undgår det sukker, som ofte gemmer sig i mange færdigretter. Du kan halvere sukkeret i en madret, hvis du i stedet tilsætter krydderier i form af kanel, vanilje eller muskat.

5. Spis protein og kulhydrater
Sørg for at spise mad med meget protein som f.eks. kylling, fisk og magre mælkeprodukter samt komplekse kulhydrater som grøntsager, brune ris og fuldkornspasta. Det holder dig mæt længere og hjælper dig med at få styr på dit blodsukker, så du undgår pludselige sukkercravings.

Kilde: Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen