Tro gør os mere lykkelige

Føles din hverdag lige så grå og vissen som vejret udenfor, og går viljestyrken i vinterhi, når der er chokolade og flødeskumskager i nærheden? Så kan det være, at du har brug for et skud spiritualitet.

Tro på, at der findes noget større end dig selv, og praktiser din spiritualitet hver dag. Så simpel lyder opskriften på at blive lykkelig. Halvdelen af os danskere tror allerede, at der er mere mellem himmel og jord, mens næsten hver fjerde er blevet mere åben over for spirituel selvudvikling, viser en ny TNS Gallup-undersøgelse, som Berlingske har fået foretaget.

Hvad er spiritualitet egentlig?
Ordet er alle vegne. I kirken, på boghylderne, i Oprah og i erhvervslivet. At være spirituel er at tro på noget åndeligt, og det er ikke nødvendigvis det samme som at være religiøs. Spiritualitet er forbundet med individualisme, åndelig søgen, intuition og personlig selvudvikling.

Test dig selv – er du vinterdeprimeret?

Målet er at blive oplyst om livet og sig selv. Metoder og begreber såsom meditation, clairvoyance, healing, reinkarnation, karma og chakra er blot nogle af midlerne til at nå det mål. Som spirituel er man ikke bundet til én bestemt trosretning, men man sammensætter selv sin tro ud fra forskellige overbevisninger, erfaringer og behov.

Spiritualitet giver højere selvværd
I USA har man forsket i forbindelsen mellem spiritualitet og lykke, og i en artikel, offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Personality and Social Psychology Bulletin, viser forskere nu, at der er en tydelig sammenhæng.

- Hvis man har en spirituel dag, hvor man fokuserer på noget, der er højere end én selv, så får man det meget bedre,” siger ledende forsker Todd Kashdan til LiveScience.com.

- Spirituelle mennesker har følelsen af en større mening med livet, de er mere positive, har færre negative følelser, og de har højere selvtillid, siger Kashdan og nævner blandt andet bøn og meditation som eksempler på spiritualitet.

Læs også: ”Mindfulness som medicin”

Et par minutter dagligt er nok
Meditation kan udøves på mange niveauer, så jo længere tid du afsætter, jo bedre er resultatet. Sådan gør du:

1. Mad-øvelse: Spis en rosin (eller hvad du nu kan få fat i) og vær fuldt opmærksom, når du tygger den. Tyg mange gange og synk først, når maden er godt gennemtygget. Vær opmærksom på smag, konsistens og fornemmelse, mens du tygger og synker.

2. Siddende meditation: Sid komfortabelt på en stol eller i en sofa med afslappede skuldre. Luk øjnene og vær fuldt ud opmærksom på lyde, lugte, åndedræt og følelser. Mærk hele kroppen fra hoved til tæer, én legemsdel ad gangen.

3. Gående meditation: Gå en tur i naturen, hvor du koncentrerer dig om dine skridt og omgivelser.