Tre kvindedilemmaer: Her er løsningerne

Skal man sove eller dyrke motion, og skal man gå i høje eller flade sko?

Der bliver lavet masser af forskning, og det kan være svært at finde ud af, om man gør det ene eller det andet rigtigt og på den sundeste måde.

Huffington Post har fundet frem til nogle af de dilemmaer, som travle kvinder måske tænker over, og forsøgt at aflive eller bekræfte myterne omkring dem:

Søvn eller motion?
Vi får ofte at vide, hvor vigtigt det er at få en god og lang nattesøvn. Men vi får også at vide, at vi skal sørge for at træne for at opnå diverse sundhedsfordele. Hvis man allerede har for få timer i døgnet – skal man så prioritere søvnen eller motionen?

Ifølge Sam Sugar, der er læge og leder af søvnafdelingen, hvor motion to gange dagligt er en del af programmet, ved Pritkin Longevity Center & Spa, er det helt klart søvnen, der skal prioriteres.

Han forklarer, at forskningen entydigt viser meget store risici ved at få for lidt søvn.

- Bare en enkelt nat med for lidt søvn kan skade dit helbred, forklarer Sam Sugar til Huffington Post.

Søvnmangel kan give en stigning i blodtrykket, kolesterolet og blodsukkeret, og det kan også føre til vægtøgning. At gå glip af en enkelt træningsgang eller to har altså slet ikke de samme konsekvenser, understreger Sam Sugar.

Han råder til, at man forsøger at få mellem 6,5-8 timers søvn og tre gange træning på en uge.

Dyrker du sex inden sengetid uden orgasme, kan det faktisk ødelægge din søvn. Læs hvorfor på Femina.dk.

Flade eller høje sko på arbejdet?
Det ser flot ud med høje sko til de fleste kvinder, men det er ikke så sundt at hoppe rundt i stiletter. Er det så bedre med de flade sko?

Hillary Brenner, der er ortopædisk kirurg med speciale i fod- og ankelkirurgi, forklarer, at det er bedst skifte mellem at gå i høje og flade sko.

Går du kun med flade sko, kan det være ganske smertefuldt, når du endelig skal have høje hæle på til en fest eller et bryllup, og du har højere risiko for at vrikke om eller forstrække ligamenter i foden.

For at holde dine muskler i foden fleksible råder Hillary Brenner til, at man dels går i flade sko og dels går i sko med en hæl på op til fem cm. – ikke højere. Brug evt. gode såler til at give fødderne mere støtte.

Europas prinsesser ses oftest i meget høje stiletter. Se et galleri med de smukke sko på Billedbladet.dk.

Stå op eller sidde ned på arbejdet
Det er rarest at sidde ned på arbejdet, men problemet er, at vi generelt sidder for meget ned i løbet af en hel dag og rører os for lidt. Og det betyder højere vægt og en øget risiko for hjertekarsygdomme, diabetes og tarmkræft.
Til gengæld kan man få hævede fødder og ben, knæproblemer, rygsmerter, træthed og knyster, hvis man står for meget op. Så hvordan finder man den balance?

Marc Hamilton, der er ph.d. og specialist i fysisk inaktivitet ved Pennington Biomedical Research Center i Louisiana, indrømmer, at det er et ret svært spørgsmål at svare på.

For jo mere du sidder ned, desto usundere er det – også selvom du dyrker regelmæssig motion før eller efter arbejde. Til gengæld er det heller ikke sundt at begynde at stå op i stedet for at sidde.

Han peger på, at der stadig skal laves en del forskning på området for at finde frem til, hvor længe man skal henholdsvis sidde ned og stå op i løbet af en dag.

Han råder derfor til, at man selv mærker efter i sin krop og står så meget op, som man kan.

Kilde: Huffington Post