Tab dig et kilo om ugen uden at være sulten

Vil du gerne tabe dig, men gider du ikke de klassiske slankekure, hvor man går rundt og er konstant sulten? Her får du en kur, hvor du med garanti kommer til at blive mæt - ligesom du i hvert fald taber dig et kilo om ugen

Har du også et ønske om at tabe de overflødige kilo, der har sat sig godt fast på sidebenene, men vil du helst undgå en streng diæt, hvor du konstant er sulten? Så er der hjælp at hente. Gitte Heidi Rasmussen, der er SØNDAGs ekspert i sund og slankende mad, og som er uddannet ernærings- og husholdningsøkonom, giver dig her en kur, hvor du kan tabe dig mindst et kilo om ugen.

For at gøre det let for dig at følge kuren, er der lavet lister over, hvad du skal spise til morgen-, middag-, aften- og mellemmad. Find listerne på soendag.dk

- Min kur er dog mere en livsstilsændring end en slankekur – og du får en stor grad af frihed til selv at sammensætte dine måltider af det, du kan lide. Du skulle også gerne få en god fornemmelse af mængder og portioners størrelse, så du kan tøjle dit indtag, siger Gitte Heidi Rasmussen og fortsætter:

- Følg kuren i 14 dage eller måske tre uger afhængig af, hvor meget du ønsker at tabe dig. Følger du den nøje, lover jeg dig, at du vil se resultater siger hun.

5 måltider om dagen
Kuren er simpel og sammensat af få, men meget enkle regler. Du skal spise masser af protein, altså magert kød, masser af grøntsager, ganske lidt stivelse, som er i kartofler, ris, brød eller pasta – og så skal du have en lille smule fedt.

Som med enhver anden kur er det vigtigt at få sig rørt. Her får du tips til, hvordan du får lidt motion ind i en travl hverdag

Du får morgenmad, frokost, aftensmad og 2 daglige mellemmåltider.

Og for at gøre det rigtig let, så er der lavet lister med de fødevarer, du kan vælge imellem til både morgen-, middag-, aften- og mellemmåltiderne. Listerne er opdelt i fire forskellige kategorier. Der er protein, kulhydrater, grønt og fedt og du skal vælge én portion fra hver. Du må gerne dele portionerne inden for hver gruppe, så du for eksempel spiser to halve portioner protein.