Stram op forneden – og få dit livs sex!

Lyder ’bækkenbundstræning’ som noget der kun egner sig til kvinder, der har født fire børn? Drop fordommene, for du kan knibe dig til dit livs sex! Her er rådene, der gør dig i topform i en fart.

Derfor er træningen vigtig
Bækkenbunden er med til at holde dit underliv – det vil sige blære, livmoder og tarmen – på plads, ligesom den sikrer, at urinrøret, skeden og endetarmsåbningen holdes lukket. Over tid kan faktorer som alder, graviditet og børnefødsler gøre sit til, at bækkenbunden bliver slap, men er du flittig med træningen, kan du holde dit underliv i topform livet igennem.

Veltrænethed er lig med god sex!
Som endnu en sidegevinst er en stram og veltrænet bækkenbund den direkte genvej til et bedre sexliv. Sexolog Katrine Berling fortæller, at udover en større kropsbevidsthed og glæde ved din krop, får du også bedre kontrol over underlivet – og kan dermed øge sexglæden:

- Er du veltrænet her (i underlivet red.), oplever du også, at du kan klemme sammen om din partner med din skedemuskler, og det giver øget friktion og modstand, som stimulerer jer begge to.

10 sexting alle kvinder bør prøve – se billedgalleriet på q.dk

Hvor stram er du egentlig?
Inden du går i gang er det en god ide at teste, hvor stort behovet for opstramning reelt er. Selvom en stærk bækkenbund kan gøre underværker for dit sexliv, kan en alt for spændt bækkenbund faktisk give smerter, når du har sex. Denne simple test kan hjælpe dig til at vide, hvor meget du bør sætte ind:

Sådan gør du:
Før tre fingre op i skeden. Brug glidecreme, hvis det er nødvendigt. Klem sammen om dine fingre og mærk efter, hvad der passer på dig:

1.  Min skedeåbning er meget afslappet og åben. Jeg kan ikke rigtig klemme sammen om mine fingre.

2. Min skedeåbning er meget afslappet og åben. Jeg kan klemme om mine fingre, men det føles ikke særlig stramt.

3. Min skedeåbning er meget elastisk, men føles hverken slap eller stram. Jeg kan klemme om mine fingre.

4. Min skedeåbning er meget stram, men jeg kan få mine fingre ind.

5. Min skedeåbning er meget stram, og jeg kan ikke få mine fingre ind.

Kan du svare ”ja” til spørgsmål 1-2, er du for slap, og bør derfor begynde at træne hurtigst muligt. Svar 3 svarer til et helt normalt niveau, som blot kræver moderat træning, mens du ved svar 4 og 5 er for spændt.

Hvad synes mændene egentlig om dominans? Få svaret på q.dk

Knibeøvelser – sådan gør du
Disse fire øvelser er velegnet til både mænd og kvinder. Og det er en god idé at begge køn træner, for mændene kan ligeledes drage stor nytte af knibeøvelser.

1. Slap af i maven, enden og lårene, så du ikke kommer til at spænde disse muskler i stedet for at knibe med bækkenbundsmusklen.

2. Forestil dig, at du skal holde på en prut. Det gør du ved at lukke omkring din endetarmsåbning. Selv om du føler, at det kun er omkring endetarmsåbningen, at der sker en bevægelse, kniber du alligevel sammen med hele din bækkenbund.

3. Start med at lave korte, små knib, hvor du kniber et øjeblik og slipper igen. Hold en lille pause mellem hvert knib, og gentag øvelsen 5-10 gange.

4. Efterhånden som du bliver bedre til at knibe, kan du øve dig på at holde meget kraftige knib, hvor du spænder så meget du kan, og holder knibet 5-10 sekunder. Slap af mellem hvert knib og pas på at du ikke spænder i andre muskler samtidig. Gentag 3-5 gange.