Stenalderkostens fordele og ulemper

Har du lovet dig selv at tabe dig i det nye år, så har du muligvis gjort som rigtigt mange andre - søgt informationer om palæokuren også kendt som stenalderkost på nettet. Men er denne kur noget for dig? Tjek dens fordele og ulemper her.

’Paleo diet’ er ifølge Experian Marketing Services data, en global dataindsamlingsvirksomhed, den mest søgte slankekur på internettet i 2013 indtil videre. Det skriver sundhedssitet Womenshealthmag.com

Kuren var på alles læber sidste år, og succesen fortsætter tilsyneladende i 2013, men måske har du svært ved at overskue, om kuren også passer til dig og dit temperament.

Palæokuren går kort fortalt ud på, at du ikke må spise fødevarer, som man ikke mener, at stenalderfolket indtog. Dvs. forarbejdede fødevarer, kornprodukter, bælgfrugter, mælkeprodukter, raffineret sukker og alkohol. Din kost skal i stedet bestå af kød, æg og fisk, grøntsager, sunde fedtstoffer, nødder og frø og lidt frugt.

Mesterkokken Thomas Rode lever efter paloækurens principper. Se hans kostplan på Q.dk

Womenshealthmag.com har talt med Cynthia Wu, Ph.d. og registreret diætist ved The Ohio State University Wexner Medical Center. Hun giver dig et overblik over, kurens fordele og ulemper.

Her er palæokurens fordele:

Den udelukker forarbejde fødevarer
Den forarbejdede kost som eksempelvis fastfood og købt kødpålæg er ofte fyldt med salt, raffineret sukker og tilsætningsstoffer. Derudover er mange vitaminer, fibre og mineraler, der oprindeligt var i råvarerne, forsvundet i processen. Det betyder, at der ofte er tale om fødevarer, som reelt ikke er sunde for os.

Den tøjler dit blodsukker og din appetit
Et højt indtag af proteinrige fødevarer med lavt fedtindhold minimerer lysten til sukker efter et måltid, og de giver en god appetitkontrol og vedligeholder din muskulatur. Hvis en fjerdedel af de fødevarer, du indtager, består af proteiner med lavt fedtindhold, har det også en gavnlig effekt på det skadelige kolesterol i din krop.

Den får dig til at spise frugt og grønt
Frugt og grøntsager indeholder masser af vitaminer, mineraler og fibre. Så selvom der også er sukker i frugt, får du andre gode ting med, som ikke er i fx slik.

Her er palæokurens ulemper:

Du skal udelukke vigtige fødevarer
Bælgfrugter og fuldkorn er vigtige for din krop og kan hjælpe med at forebygge mange sygdomme. De indeholder fibre, vitaminer og mineraler, som kan være svære at få på anden vis.

Du skal spise meget kød
Kuren er umulig for vegetarer. Og så indeholder den flere animalske proteiner, end diætisten anbefaler sine patienter at indtage. Især fordi det kan være svært kun at holde sig til de fedtfattige proteinkilder.

Er palæokuren ikke noget for dig? Få diætistens tips til at tabe dig på Slankedoktor.dk

Den kræver meget planlægning og kan være dyr
Du skal have meget tid til forberedelse og tilberedning af din mad, og kød og grøntsager er ofte dyrere end fuldkornsprodukter. Desuden risikerer du at få en ekstrem trang efter de fødevarer, som du er nødt til at udelukke af din kost. Det kan resultere i, at du ender med ikke at kunne styre den trang efter en rum tid.