Spis juledesserten med omtanke

Julemåneden byder på mange kalorieholdige fristelser, men alt skal spises med måde, ifølge diætist.

Ris a la mande, konfekt, brunkager. Der er nok af kalorier at putte i munden i december. Især de søde sager går igen i julemenuen, og her kan det være svært at skelne, hvornår kalorietælleren virkelig er på arbejde, og hvornår vi er ude i en mindre synd. SlankeDoktor.dk’s chefdiætist Lisa Bolting guider os her på vej igennem de mange juledesserter.

Ris a la mande
Ris a la manden er en heftig dessert med mange kalorier. Risengrøden er som regel kogt på sødmælk, og risene vejer også tungt. Derfor tæller desserten op i kalorieregnskabet og i særdeleshed, når vi topper den med frugtgrøden ovenpå i form af saucen. Desuden får vi heller ikke desserten så tit, og det gør også, at vi føler, at vi skal have ekstra valuta for pengene, når vi endelig sætter os til julebordet ved at spise en portion nummer to og måske tre. Ris a la manden er svær at lave kaloriefattig, men det gode råd er, at vi nøjes med en portion og spiser den stille og roligt. Du kan inden da vælge at koge risengrøden på minimælk uden, at du mærker den store forskel.

Det er ikke kun os danskere med rødt blod i årerne, der sværger til en god juledessert. Læs, hvad der kommer på prinsesse Bendiktes julebord på billledbladet.dk

Risengrød
Risengrøden bliver ofte spist som et aftensmåltid med en god klat smør og et tykt lag sukker på, og skyllet ned med saftevand. Problemet med den er bare, at den ikke mætter ordentligt på grund af stivelses-indholdet, og derfor skal den mere betragtes som en dessert. Risengrøden indeholder lige så mange kalorier som en stor frokost, og derfor skal du træde varsomt. Spis den ind imellem som en lille dessert.

Æbleskiver
Den bedste ide er at købe æbleskiverne færdiglavede, holde øje med fedtprocenten på indpakningen og derefter tilberede dem i ovnen. Det er mere kaloriefattigt end at bage dem selv. Husk også, at det handler om mængden på det, du spiser til, hvad enten det er sukker, flormelis eller syltetøj. Overvej altid, om du virkelig har lyst til æbleskiverne, eller om du spiser dem på rutinen, når du får dem tilbudt. Hvis der eksempelvis serveres gløgg og æbleskiver, så kan det være en god ide blot at holde dig til drikkevarerne for at spare kalorier. Tænk på æbleskiverne som en ekstra frokost, du er på vej til at indtage.

Giv de lækre pandekager et specielt juletwist. Læs mere på familiejournal.dk

Glaserede æbler
De glaserede æbler er kun syndige i kraft af deres sukkerlag, og er derfor den juledessert i rækken, der indeholder det laveste antal kalorier. Det er rent sukker kombineret med et æble, og derfor er det helt fint, at du serverer den i ny og næ, hvis familien trænger til et hyggemåltid i juledagene.

Generelle spiseråd til juledagene:
Sørg for at røre dig i julen. Når du har ekstra tid til måltider, har du også ekstra tid til motion, og du tager let tre-fire kilo på, hvis du kører løs uden omtanke. Det kan eksempelvis være om formiddagen, hvor der alligevel ikke er arrangementer på programmet. Tag også altid stilling til, hvad du vil med måltidet, inden du sætter dig til bordet. Giv dig selv et overblik over, hvad du gerne må spise i buffeten og spørg gerne på forhånd, hvad der bliver serveret. Hav altid en pose skrællede gulerødder ved hånden, så du aldrig føler den lille sult komme snigende uden, at du kan slukke den med noget fornuftigt.