Slankemad der mætter

Slankediæten skal fyldes op med fiberrig kost for, at du undgår sulten

Du vil gerne tabe dig de to ekstra kilo, men maven knurrer efter andet end vandholdig agurk og tomat. Køleskabets fristelser kommer pludselig tæt på, selv om du har lovet dig selv at lade være, men slankekuren behøver ikke at være en øv-tid, hvis du sørger for at spise de rigtige fødevarer. Det handler nemlig om at gå i krig med de produkter, der mætter bedst, når maven skal være slank.
 
- Mæthed handler om to faktorer: Et højt indhold af protein og af fibre. Man skal have et højere indhold af protein end man tror, og de proteinholdige fødevarer ligger længere i mavesækken, før de forbrænder, og det er derfor vi føler os mætte, siger chefdiætist til Alive.dk.

Hold kun slankekuren hver anden uge. Se hvordan det kan lade sig gøre på slankedoktor.dk 
 
Hun fortæller, at det er grøntsager med højt fiberindhold som gulerødder, blomkål, kål, broccoli, ærter og majs, som der er en god ide at fylde på tallerken, hvis du vil holde dig mæt under slankekuren. En anden faktor er korn i form af rugbrød og ægte groft brød af høj kvalitet.
 
Det er en god ide ikke kun at fylde salat med grøn salat og vandholdig tomat og agurk, hvis maven ikke skal rumle efter frokost. Hvis du supplerer med kikærter og det hirselignende kornprodukt quinoa, så ligger salaten længere i maven og giver dig mæthedsfølelse. Til de små mellemmåltider er det vigtigt at have lagt planer i forvejen.

Få 12 slanketips til frokost og aftensmad. Læs mere på slankedoktor.dk 
 
- Det handler tit og ofte om at være forberedt hjemmefra. Smør for eksempel en grovbolle med magert ost og skræl gulerødder til at have med i en pose, så holder du dig mæt. Spis ikke kun frugt, der har et højt sukkerindhold, men suppler med andre ting, hvis du vil holde dig mæt, siger Lisa Bolting.