Slank med diætistens 8 bedste tips

Smid julens ekstra kilo og kom i gang med dit vægttab. Vi giver dig diætistens tips til, hvordan du får et slankere liv.

1. Slut med portion nummer to
Du skal fra nu af nøjes med første portion. Ingen nummer to. Mange har den uvane, at de øser op to eller tre gange ved hvert måltid. En portion er nok. Du må dog gerne spise ALLE de grøntsager, du har lyst. Mange tror, at man skal blive ved med at spise, indtil man føler sig mæt. Det er forkert, fordi mæthedsfornemmelsen er forsinket cirka 10-20 minutter. Så hvis du spiser langsomt, vil du nå at føle dig mæt af portion nummer 1.

2. Seks små måltider frem for tre store
Hvis du spiser to til tre gange om dagen og forholdsvis store portioner, kan du have stor fordel af at dele dine måltider op i mange små. Det er meget uheldigt at spise meget på én gang, fordi kroppen har sværere ved at forbrænde store portioner og begynder derfor at fylde depoterne. Så fra i dag skal du erstatte tre måltider med seks små. Mange små måltider får forbrændingen til at stige. Så spis lidt morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, aften og sen aften.

Vil du have hurtigt vægttab? Så læs mere her på SlankeDoktor.dk

3. Snyd mavens sultsignaler
Din mave er hele tiden ude på at snyde dig. Den fortæller dig, at den er sulten, men i virkeligheden arbejder din krop og din mave ikke godt sammen. Maven kan sagtens begynde at signalere sult, selv om kroppen egentlig har energi nok. Ofte giver vi efter for mavens krav, og dermed udvider vi dens rumindhold, så der efterhånden ikke skal ret meget til, før den føler sig tom. Derfor skal du snyde din mave og langsomt vænne den til mindre mængder. Hvis den i utide skriger på mad, så spis, men sørg for, at det er lav-energi-mad som grøntsager, frugt og vand.

4. Drik masser af vand
Vand er en af de bedste hemmeligheder til et vellykket vægttab. Ikke nok med, at det er sundt at drikke rigeligt med vand, men vandet har faktisk også fantastiske egenskaber i tillæg:

- Det fylder mavesækken ud, så du ikke føler dig så sulten.

- Et glas vand 10 minutter, før du spiser, kan fremskynde mæthedsfølelsen.

- Når fedtet i dine depoter skal løsnes og forbrændes, kræver det godt med vand.

Prøv ganske enkelt at erstatte alle de sukkerholdige drikkevarer med vand, og du vil drastisk beskære dit kalorieindtag - alene ved at skifte drikkevarerne ud.

5. Farvel til smør og fedt
En af måderne at skære ned på kalorierne er ved at skære ned på fedtet. Når du spiser fedtholdig mad, tæller kalorie-taxameteret lynhurtigt, mens det tæller langsomt, når du spiser grøntsager. Derfor skal du tage sige farvel til smør, piskefløde og sødmælk, når du laver mad, og så vælg magert kød på under 10 % fedt eller eksempelvis kylling og kalkun, der er næsten uden fedt. Begynd allerede nu at sammenligne produkterne med hensyn til fedt og kostfibre.

På slankekur? Læs hvad der er sundt og hvad der virker på SlankeDoktor.dk

6. Pas på brød, pasta, ris og morgenmadsprodukter
Der er ikke noget forkert i at spise disse produkter, men de bidrager sjældent med mange vitaminer, mineraler eller fiber. Spis ikke mere end 125 - 175 g i tilberedt tilstand til dit hovedmåltid. Det er meget mindre, end du tror. Brug den såkaldte tallerkenmodel: Kartofler, ris, pasta eller brød må ikke fylde mere end 2/5 af din tallerken, grøntsager og frugt andre 2/5, og kød, fisk, fjerkræ, æg samt pålæg den sidste 1/5. Hvis du er meget fysisk aktiv, kan du tillade dig at tage lidt mere tilbehør.

7. Kun kager og sukkerstads én dag om ugen
Sukker får dit kalorie-taxameter til at løbe løbsk. Sukkeret rummer uhyre meget energi i meget små mængder. Også juice og sodavand er sukkerbomber. De gange i løbet af dagen, hvor du plejer at spise sukker, kan du skifte ud med æbler, appelsiner, pærer, kiwi eller anden frugt.

8. Bevæg dig mere, end du plejer
En ændring af dine kostvaner gør det ikke alene, du skal også bevæge dig mere. I begyndelsen kan du starte lidt blødt, bare du kommer i gang, så gå en tur hver aften og tag aldrig elevatoren. Overvej hvilken motion du ønsker at påbegynde inden for to uger. Skal det være svømning, cykling, fitnesscenter eller golf? Kom i gang hurtigt, helst sammen med en ven eller partner, så I er to til at bakke hinanden op.