Slank i 2014: Sådan smider du årets første kilo

Vi har sagt tak til 2013 og budt velkommen til 2014. For mange betyder starten på et nyt år også starten på nye mål om færre kilo på kroppen - men hvordan får du realiseret din drøm i år?

Det er let nok at sætte sig alle mulige mål, uden at gøre noget ved dem, men i år skal det være slut med nytårsforsætter, der ikke holder - igen! Find alvoren frem og høst motivationen så snart du mærker den – det er jo spild af tid, at bruge energi på det samme nytårsforsæt år efter år!

- Hvis du føler dig motiveret for at begynde et vægttab, så skal du ikke udsætte det! Grib motivationen, når den er der og tag dig selv og dine drømme alvorligt. Hvis du gang på gang har forsøgt at tabe dig uden held, så har du måske ikke fundet den bedste måde for dig, at tabe dig på. I mit fag oplever jeg så mange flotte og varige vægttab, der ikke skyldes en slankekur men en livsstilsændring, fortæller diætist Lisa Bolting..

Du skal bryde vanen – se hvordan på SlankeDoktor.dk

Diætistens 6 tips: Bevar motivationen og kom i mål

Her får du hjælp til hvordan, du kan ”fodre” din motivation med ny energi ved at lave små forandringer, som gavner din vægt:

• Brug din sunde fornuft! Når du er i byen, på ferie, er ude at spise m.m., så overvej hvad du kan gøre anderledes. Hvor plejer du at falde i, og hvor ligger dine største laster, som kan påvirke din vægt, og find alternative løsninger til at undgå dem. Der findes heldigvis flere mad alternativer med et lavere energiindhold – og så er motion altid en god ven i nøden.

• Udnyt at alle årstider lokker med udendørsaktiviteter! Kom op af sofaen og ud. Motion forbrænder ikke kun kalorier, det gør dig også glad og giver mere energi. Så du beholder din overskudsfølelse også i den mørke årstid.

• Sæt små og opnåelige mål! Du kan fx sige ’Jeg skal tabe 2 kilo på 1 måned’. Når du først har tabt de første par kilo, vil du uden tvivl opleve, at din motivation til at fortsætte stiger. Og så kan du altid ændre dine delmål undervejs.

• Bevar glæden! Skriv ned hvorfor du vil tabe dig, og tag det frem, når du føler motivationen falder. Gør de ting som gør dig glad, men tag det fedende ud af sammenhængen. Film i biografen kan sagtens ses uden cola og popcorn, og en cafétur kan godt nydes uden kage. Hvornår har du fx sidst været i svømmehallen?

Tag testen: Hvor sunde er dine kostvaner?

• Ryd op i køkkenskabene! Giv køkkenskabe og køleskabet et kritisk eftersyn. Smid alt det usunde og fedende mad ud – der er ingen grund til at få skyldfølelse over, at du har købt det, bare smid det ud.

• Få professionel hjælp! Det kan være en god idé at få lagt en personlig kostplan af en diætist. På den måde sikrer du dig, at dig og dine behov er i fokus, til forskel for de mange slankekure, der dukker op i denne periode. Når du skal tabe dig på en fornuftig måde, så handler det om, at du kommer i gang med at ændre dine vaner og rutiner med maden. Det tager tid, men det er ingen sultekur, men derimod en kostomlægning, der hurtigt vil give dig energi og overskud.

Få flere gode tips til at holde DIT nytårsforsæt på SlankeDoktor.dk