Sådan undgår du for mange kalorier til frokost

Undgå frokostfælderne og lette fastfood løsninger, og smør din egen sunde madpakke 

Frokosten kan let ende i en kaloriebombe, hvis man ikke er helt opmærksom på fælderne i kantinens buffet. Og hvis du er på farten, når frokostsulten melder sig, er det ofte den lette løsning at svinge ind forbi et sted, hvor man kan købe en portion fast food.

Men vil du gerne undgå de overflødige frokost-kalorier, så er det en god ide at smøre sin egen madpakke, lyder rådet fra SlankeDoktor.dk.

Herunder finder du en række tip til den sunde madpakke:

Sådan sparer du 27.000 kalorier årlig. Læs hvordan på femina.dk

Mere grønt
Vi skal gerne spise 600 gram frugt og grønt om dagen og cirka halvdelen skal være grøntsager. Grøntsager indeholder mange vitaminer, mineraler og kostfibre, men kun få kalorier. Gnavegrønt er sprødt og lækker, og en nem måde at få mange grøntsager. Prøv for eksempel peberfrugter, agurker, gulerødder og bladselleri i stave.

Hvis det skal være ekstra lækkert, kan du lave en sund dip til grøntsagerne af A38 eller drænet yoghurt, krydderurter, eksempelvis basilikum, purløg eller persille, sennep, salt og peber.

Derudover er det en god ide at pynt dine madder med grønt. Man kan eventuelt bruge avocado som smørelse på brød under pålæg som agurk, tomat og kartoffel.

En anden måde at få grøntsager ind i din frokost er ved at lave en god salat, der mætter. Hvis du laver salat til aftensmaden, så lav rigeligt, så du kan få en portion med i en bøtte til frokost.

Groft brød mætter
Når der skal vælges brød til madpakken, så er det en god ide at vælge rugbrød eller groft brød, da det mætter mere end hvidt brød og indeholder sunde kostfibre. Skær brødet i tykke skiver eller lav en klap-sammen mad. Du kan eventuelt prøve at veje dine skiver. En skive rugbrød må gerne veje 50 g. eller mere. Når du står i supermarkedet, skal du helst vælge brød med mindst 8 gram kostfibre per 100 gram, og så skal det maximalt indeholde fem gram fedt.

Få 6 sunde og slanke alternativer til smør på femina.dk

Tips til pålæg
Vælg magert kødpålæg med maximalt 10 gram fedt per 100 gram. Det kan eksempelvis være hamburgerryg, skinke, kalkunbryst, skinke eller salt kød.

Du behøver ikke helt at undvære federe pålægstyper. Du kan bruge dem for eksempel en gang om ugen eller i mindre mængder og på tykkere brødskiver.

Tips til frugt
Frugt er let, friskt og sødt, og derfor er frugt en god måde at afslutte frokosten. Frugten kan ses som en lille dessert. Det kan eksempelvis være æble, pære, banan, blommer, nektariner, clementiner og appelsiner, der er lige til at tage med i tasken. Men prøv også udskåret ananas, kiwi og melon samt vindruer i en lille bøtte.

Frugt er også godt som mellemmåltid sidst på dagen i stedet for andre fristelser. Tørret frugt og nødder tæller også med som frugt. De indeholder en del kalorier, men er stadig et sundere alternativ til den søde tand.

Kilde: Slankedoktor.dk

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08