Sådan påvirker din sukkertrang dig

Det er bestemt ikke sundt for din krop, at dit blodsukker flyver op og ned.

Har du også brug for en lur efter en lang arbejdsdag? Har du svært ved at koncentrere dig? Er du irriteret? Eller sover du bare dårligt om natten?

Kosten påvirker faktisk vores liv på rigtig mange måder, og er man afhængig af chokoladebarer, slik, kager, hvidt brød og andre usunde ting, kan det påvirke i en negativ retning.

- Man kan blive ekstremt sulten, ukoncentreret, latent aggressiv, irritabel, uberegnelig, stresset, og man kan mangle overskud, energi og en god nats søvn. Når man ikke får sin gode, dybe søvn, påvirker det to appetitregulerende hormoner i kroppen. Så når man vågner, er man både træt og sulten. Det er en ond spiral, siger Anne Seidelin, der er sygeplejerske, blogger og kostvejleder med egen klinik, til Alive.dk.

Vidste du, at dit mavefedt kan ødelægge din søvn? Læs hvorfor på Femina.dk
 
Svarer til en ryger, der får sin smøg
Når vi spiser mad som hvidt brød, kage og chokolade, får det vores blodsukker til at stige. Kroppen producerer tilsvarende insulin, som hjælper sukkeret ind i cellerne. Dermed falder blodsukkeret igen, mens der stadig er insulin tilbage i kroppen. Og så har man behov for mere mad, der hurtigt kan booste blodsukkeret igen.

- Kroppen har et alarmsystem, så når blodsukkeret er lavt, får man de her cravings. Så har man lyst til noget, der hurtigt får blodsukkeret op igen. Det svarer lidt til en ryger, der får sin smøg. Man spiser mere og mere af det forkerte. Og så får man endnu flere cravings senere på dagen, forklarer Anne Seidelin.

Når man først har lysten til noget sødt og lækkert, har man typisk også lettere ved at overtale sig selv til, at det er okay at spise det, lyder det fra kostvejlederen.

Tørret frugt er bestemt ikke det samme som frisk frugt. Læs om den store forskel på sukkerindholdet på Søndag.dk

Gå uden om stivelse og sukker
Hun råder til, at man begynder at spise en kost, der har en stabiliserende virkning på blodsukkeret.

Det betyder, man skal gå efter mad, der er rig på protein, fedt og grove kulhydrater fra grøntsager. Det kan f.eks. være skyr med mandler til morgenmad (få opskrift fra Anne Seidelin her), og resten af dagen må det gerne være mad som æg med mayonnaise, sild, tun, makrel, kød, grove grøntsager, avocado og nødder. Og man skal altså gerne styre helt uden om mad med stivelse og sukker.

Anne Seidelin råder til, at den søde trang kan klares med en enkelt klidkiks med peanutbutter eller sukkerfri chokoladecreme fra Cavalier (fås i større supermarkeder).