Sådan motiverer du dig til at gøre julerent

Rengøringsekspert giver gode råd til, hvordan man motiverer sig selv til rengøringen.

At skulle kreere en stor julemiddag og holde julehygge for familien kan være en stor mundfuld. Særligt hvis hele hjemmet skal rengøres inden.

Men rengøringen behøver faktisk ikke at være så kedelig.

- Tænk julerengøring omvendt. Hold fast i billedet af dit dejlige rengjorte hjem. Det giver en rigtig god energi, du kan arbejde videre med. Tænk på julerengøring som en social hyggelig begivenhed, der samler familien, og hvor der er plads til at hygge om den hurtigere tjans, lyder det fra Michael René, der er hygiejneekspert, lektor ved Professionshøjskolen Metropol og forfatter til ’Håndbog i praktisk hjælp’, til Alive.dk.

Du kan faktisk forbrænde mange kalorier ved rengøring. Læs på Femina.dk, hvor meget en omgang rengøring giver på kaloriekontoen

Gør det til en sport
Han råder til, at familien f.eks. kan konkurrere om, hvem der først er færdig med at tørre støv af i de to halvdele i hjemmet.
- Tænk på julerengøringen som en sport og gør rent i det tøj, du føler dig rigtig godt tilpas i. Om det så er det helt nye sportstøj eller noget aflagt tøj, du elsker at have på. Sæt musik på, eller hør en lydbog, og drik vand undervejs, som når du træner, råder Michael René.

Bliver rengøring og alle andre gøremål lidt for meget i julen? Få fem råd til en stressfri jul på Femina.dk

Han har følgende gode råd til, hvordan den praktiske del af rengøringen skal foregå:

- Ryd op, inden du gør rent, så det er lettere at komme til.

- Begynd med at gøre rent i de reneste rum og slut af med de mest snavsede. Gør herefter køkkenet rent og slut af med badeværelset.

- Gør rent oppefra og ned i rummene, så du f.eks. gør rent på lamper først, så borde og til sidst gulve.

- Luft også ud.

- Begynd rengøringen af rummet, hvor der er renest og slut af med det mest beskidte. På badeværelset er det f.eks. en god idé at gøre bad og håndvask rene først, hvorefter du tager gulvet og til sidst toilettet. Hold fast i de gode rutiner, så du ikke glemmer noget på vejen næste gang.

- Husk, at små skridt også hjælper. Hvis du ikke er til den helt store hovedrengøring af f.eks. køleskabet en gang hver 14. dag, så tør en hylde af, når du alligevel har våde fingre fra opvasken. Så får du det gjort.

- Når du gør hovedrent, skal du støvsuge grundigt. En god huskeregel lyder på omkring to-tre minutter per kvadratmeter.