Sådan mindsker du din appetit

Det er vigtigt at holde appetitten i ave, hvis du vil gennemføre et succesfuldt vægttab.

Vi kender alle sammen den ulidelige fornemmelse af en lækkersult, som vi har svært ved at stille. Men hvad stiller vi lige op for at holde den sult i skak, der forhindrer os at tabe de ekstra kilo, som vi drømmer om? Chefdiætist hos SlankeDoktor.dk Lisa Bolting giver her nogle gode råd til at holde sulten fra døren.

Gode råd til at holde appetitten i skak
Stærke pastiller som Vicks Blue, Fisherman’s Friend og almindelig tyggegummi kan være med til at mindske din appetit. Det flytter nemlig fokus for dine smagsløg, når du har de stærke bolsjer i munden, eller holder den beskæftiget med tyggegummi, og gør, at du automatisk får mindre lyst til at spise et stykke lagkage eller hapse et stykke marcipankonfekt.

Sørg i det hele taget for at drikke nok som eksempelvis en sød julete. God te smager godt og er hyggelig at indtage i godt selskab. Samtidig er der den fordel, at når du ikke er tørstig, så er du heller ikke sulten.

Vidste du, at kunstige sødestoffer, kan give dig en forøget appetit? Læs hvorfor på slankedoktor.dk

Proteiner mætter mere end indtag af kulhydrat, fordi proteinholdige fødevarer som magert kød, fisk, æg og mælkeprodukter ligger længere i mavesækken.  Sørg derfor med at få godt med proteiner på din tallerken.

Benyt dig af årstidens frugter som klementiner og mandariner. De både pynter og smager godt, så spis løs af de små citrusfrugter.

Der er ingen grund til at være fedtforskrækket. Det handler bare om at spise de rigtige fedtstoffer, der er i mandler og nødder, men husk ikke at spise for mange, hvis du vil holde dig på den rigtige side af kalorieskalaen.

Vitaminer er en meget vigtig faktor for, at din krop har det godt. Læs meget mere om vitaminer på slankedoktor.dk

Kartoflerne i julemiddagen giver dobbelt så mange kalorier som andre grøntsager, men der er samtidig en smule vitaminer i. Så længe, du husker ikke at spise alt for mange kartofler og i stedet supplerer med rødkål og kogt broccoli, har du taget de rigtige forbehold. Det er den fede sovs og de franske kartofler, der gør det største kaloriearbejde i regnskabet.

Glem ikke den daglige motion i juledagene. De fleste har mere tid i juleferien, og derfor vil du sagtens kunne finde overskud til to-tre timers ekstra motion på ugebasis. Meget afhænger selvfølgelig af vejret, men en gåtur er oplagt eller en tur i svømmehallen med hele familien.