Sådan kommer du i gang med at komme i form

Vil du gerne bruge året på at komme i gang med at dyrke motion og komme i god form, så læs med her hvor du får gode råd, så du kan nå dit mål

SØNDAGs sundhedsekspert Hanná Tómasdóttir, der er udannet osteopat og fysioterapeut, kommer med 10 råd, der kan hjælpe dig på vej.

1. Start med at skrive dit nytårsforsæt ned. Det, at du manifesterer det på et stykke papir, gør det mere virkeligt.

2. Hvis du gerne vil i god form igen, så tænk over, hvad du mener med god form, og hvordan du vil opnå det. Hvis du for eksempel vil blive stærkere, skal du træne din muskelstyrke.

Er du bange for at få store muskler, hvis du træner med tunge vægte? Få svaret på soendag.dk, hvorfor du ikke behøver være bange for det

3. Husk realistiske mål!  Vil du blive mere tonet, få en bedre kropsholdning, skal du tabe dig, eller vil du blive stærkere, så du bedre kan klare de fysiske udfordringer i dagligdagen?

4. Du skal finde den træningsform, som bedst kan motivere dig, og som samtidigt selvfølgelig passer til dine mål og fysiske form og tager hensyn til eventuelle skavanker.

5. Sæt dig realistiske mål for den træningstid du kan afsætte hver uge. Hvis du har tid og overskud til at træne 2 gange om ugen, så start med det. Du kan altid udvide på senere tidspunkt.

6. Personlig træner? Hvis du savner inspiration træningsmæssigt, og hvis du ikke helt har styr på, hvordan du starter, er investering i personlig træning noget, du bør overveje. Det har desuden vist sig, at personlig træning kan give endnu bedre træningsresultater, end hvis du selv står for din egen træning.

7. Sæt dig nogle delmål, så selve processen, indtil du når dit endelige mål, bliver mere sjov og beløn dig samtidigt på vej i mål.

Få ti tips til en højere forbrænding. Få dem på soendag.dk

8. Husk at følge med i din udvikling fra start. Her kan en personlig træner være en stor hjælp, da han/hun kan hjælpe dig ved at lave diverse målinger, som for eksempel fedtprocent, som du kan følge op på undervejs mod dit endelige mål.

9. Sæt tid af i din kalender til din træning, ligesom du gør ved alle andre aftaler.

10. Husk, at træningen bliver endnu mere effektiv, hvis du også har styr på de gode kost- og drikkevaner, passer din søvn og forsøger at leve så stressfrit som muligt.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08