Sådan jager du trætheden væk om morgenen

Har du også svært ved at blive dig selv om morgenen? Og ligner dine øjne resultatet af nærkontakt med Mikkel Kessler, fordi de er så hævede, så læs med her og få 5 genveje til en god start på dagen.

1: Ingen mad inden sengetid
Hvis du vil undgå at vågne op med topmave, skal du minimum to timer inden sengetid droppe maden.
Er du alligevel sulten, så undgå salte ting. I stedet kan du spise grapefrugt med lidt frisk, revet ingefær.

Grape virker hydrerende og ingefær er et kendt naturlægemiddel imod antiflammatoriske tilstande.  På Huffingtonpost.com skriver M.D. Leo Galland, at ingefær er en af naturens bedste antiflammatoriske bekæmpelsesmidler. Studier fra Norwich Medical School, the University of East Anglia har desuden påvist, at grapefrugten kan virke forebyggende imod slagtilfælde.

Sådan forbrænder du 1000 kalorier på en dag UDEN at forlade dit hjem! Se hvordan på q.dk

2: Ingen alkohol
Ifølge Janne Tolstrup, der er Ph.d. og forsker ved Center for Alkoholforskning, virker alkohol særdeles dehydrerende. Derudover kan det også udspile blodkarrene, hvilket forårsager rødme og hævelser. Det kan dog være svært helt at undgå alkohol, men du kan prøve at undgå at blande spiritus med væsker med brus. Det får helt sikkert maven til at bule ud. Sukkerholdig juice kan desuden gøre væskeophobninger endnu værre. Følg også det gode gamle råd om at drikke et glas vand for hver genstand – det holder stadig!

3: Rens ALTID huden
Sandie Winkel der er uddannet kosmetolog og er skønhedsekspert på magasinet Q, siger om renseritualet:

- Husk altid at rense dit ansigt både morgen og aften. Om aftenen gør man det for at fjerne makeup, og snavs fra dagens mange skiftende omgivelser. Om morgenen gør man det for at fjerne olier og døde celler på hudens overflade.

Renseritualet er vigtigt for at hudens regenereringsproces kan hjælpes på vej. Skønhedseksperten siger:

- Om natten regenerer huden sig, og nye hudceller erstatter de gamle. Rens af med et renseprodukt, fx rensevand, rensemælk, skum eller gele. Vælg den, der passer bedst til din hudtype og dit temperament. Som udgangspunkt er mælken god til en sensitiv hudtype, mens geleen er bedst til en mere fedtet hudtype. Afslut evt. med en skintonic for at fjerne kalken fra vandet samt evt. sidste rester. Påfør herefter serum og creme. Voila!

Få flere tips til en friskere morgen på Q.dk

4: Få farve på kinderne
Hvis tiden er knap, og skaden er sket, anbefaler Sandie, at man får noget farve i kinderne:

- Brug blush på kinderne. Et par sundt udseende æblekinder med en lyserød eller ferskenfarvet blush, får dig til at se frisk ud, som om du har været ude i den friske luft.

Hop dog ikke på det gamle trick med at knibe dig selv i kinderne, da det i værste tilfælde kan give små blodsprængninger. Så løb heller en tur om huset!

5: Simulér solopgang
At blive vækket fra sin dybeste søvn af et skingert vækkeur er bare aldrig rart. Du kan i stedet simulere en solopgang i dit soveværelse; ikke alene bliver du vækket på en mere human måde, men også mere naturligt. Med en Wake-Up Light bliver rummet gradvist lyst op, hvilket får hjernen til langsomt at vække dig, og på den måde er du langt friskere, når du vågner. Udenlandsk forskning har vist, at hjernen reagerer positivt på lyssimuleringer. Studier fra University of North Carolina har påvist, at lysterapi virker godt på tilstande som depression, jetlag og søvnløshed.