Sådan har kroppen det under julemiddagen

Julemiddagen sætter din fordøjelse på prøve, og du skal lytte, når kroppen siger stop

And, flæskesteg, brun sovs og ris a la mande. Kalorier er der nok af i julehøjtiden, men hvorfor er det lige, at vi aldrig lærer at spise med måde juleaften? Mavepinen kan afhjælpes, hvis du går til bords med en øget bevidsthed, ifølge ekspert.

- Du skal nyde julemaden, når den er der, og ikke tankerne om det. Opdag, at nydelsen aftager undervejs, og at mætheden indtræffer, siger ernæringsekspert Per Brændgaard Mikkelsen til Alive.dk.

Det er også vigtigt, at du vælger at fokusere på noget andet end lige netop maden. For der er jo masser af andre aspekter ved julen, som kan gøre dig glad, og det handler om, at vi bakker hinanden op i det faktum, ifølge Per Brændgaard Mikkelsen.

Kender du julens værste kaloriebomber? Få et overblik over 10 af dem på Femina.dk.

- Julen handler ikke kun om at spise, så prøv at ændre på de sociale normer. Vi er slemme til at bekræfte hinanden i, at vi skal spise meget, og at vi jo ikke hygger os med mindre, vi gør det, siger ernæringseksperten.

Sådan reagerer din krop på julemaden:

Når du går til bords
Sanseindtrykkene fra maden fylder din bevidsthed, og du varmer op til, at der skal spises igennem. Når du får maden i munden kan du mærke spytudviklingen, og din lyst til at spise mere tager over.

Efter 10-15 minutter
Kroppen begynder at danne forskellige mæthedssignaler. Hjernen fortæller maven, at det er ved at være nok og dit blodsukker stiger. Den store velsmag, som du følte i starten begynder at aftage, fordi du er blevet vant til sanseindtrykkene. Du kører på to spor, når du spiser, hvor det ene handler om sult eller mæthed og det andet går på den nydelse, som du får fra smag og konsistens.

Der er også mange kalorier i julens drikke. Læs på Soendag.dk, hvor meget de feder.

Når du har nået mæthedsgrænsen
Hvis du føler dig mæt, men spiser videre, fordi der også er en dessert om hjørnet, så får du ikke reelt nogen nydelse mere, men er snarere styret ud fra tanken om, at maden smager godt, og at du derfor skal spise mere. Men smagen aftager i takt med, at du bliver mæt, og det kræver, at du er opmærksom på det, hvis du vil spise fornuftigt under julemiddagen. Du bilder dig ind, at maden smager godt, men det gør den ikke reelt set gennem hele måltidet, fordi du når loftet for mæthed. Du kan derfor opleve, at du får ondt i maven, og at den bliver udspilet. Den mad, som du har indtaget, vælter ind i dit fordøjelsessystem og sætter det på prøve med dets store indhold af sukker og fedt, og det kan måles i dit blod, mens det står på.

Dagen efter
De fleste kan godt tåle at indtage store mængder mad fra tid til anden. Dit fordøjelsessystem har en vis kapacitet, og fra tidernes morgen er du designet til at kunne spise meget på kort tid, hvorefter du måske går lang tid med knap så megen føde. Det kræver altså også, at du ikke fortsætter i ædegilde-sporet alle juledagene, hvis du vil undgå at tage kilo på, som du får svært ved at komme af med igen, når hverdagen melder sig.