Så meget feder din nytårs- brandert

Hvidvin, rødvin, champagne og drinks. Nytårsdrikkevarerne fylder godt i kalorieregnskabet

De fleste får rigtig mange genstande indenbords til årets største fest. Nytårsaften skal vi gerne både have velkomstdrink, hvidvin, rødvin, dessertvin, cognac til kaffen, drinks og øl.

Det fører til, at vi bliver ganske berusede – men også at vi har indtaget rigtig mange kalorier. Vi skal faktisk gå en tur på 25 minutter for at forbrænde et enkelt glas rødvin, og drikker du en halv flaske vin, svarer det energi- og kaloriemæssigt til tre halve stykker rugbrød med fedtstof og pålæg.

- Det er jo alkoholen, der tæller i kalorieregnskabet. Et glas hvidvin, rødvin og champagne giver kaloriemæssigt nogenlunde det samme, siger Lisa Bolting, der er chefdiætist hos Slankedoktor, til Alive.dk.

Læs, hvordan alkohol påvirker din sundhed i en negativ retning, på Slankedoktor.dk.

Vælg de sukkerfri drikkevarer
Næst efter fedt indeholder alkohol faktisk flest kalorier. Og alkohol kan endda være med til at hæmme forbrændingen af fedt.

Ifølge Lisa Bolting er der dog ikke den store forskel på, om man drikker vin eller øl. Men det kan være en idé at sørge for, at de drinks, du drikker, ikke indeholder for mange kalorier.

- Du kan jo eksempelvis vælge sukkerfri appelsinvand i stedet for juice. Så sparer du kalorier på det. Og du kan gå uden om drinks, der indeholder sirup eller sodavand med sukker, siger Lisa Bolting.

Læs om, hvordan kroppen forbrænder alkohol igen, og hvordan det sætter sig på kroppen, på Slankedoktor.dk.

Drop de stærke øl
Hvis du har lyst til at drikke øl, kan det anbefales at gå uden om de stærke øl. Jo stærkere øl, desto flere kalorier, siger Lisa Bolting.

- Det er værd at gå uden om de forskellige specialøl, der har en høj alkoholprocent, siger Lisa Bolting, der generelt råder dem, der er på slankekur, til at gå uden om alkohol nytårsaften.

- Det er det bedste – men kedeligste bud – at man ikke drikker alkohol nytårsaften. Du skal tænke på, at det næsten er ligeså slemt som fedt, og det er svært at forbrænde alkohol igen. Det sætter sig meget let på sidebenene. Så ja, lad være med at drikke noget, hvis vægttabet er vigtigt for dig, lyder rådet fra chefdiætisten.

Hun anbefaler også, at man drikker meget vand og light sodavand i løbet af aftenen.

Her kan du se en liste over kalorieindholdet i forskellige typer drikkevarer:

- En almindelig øl (33 cl): Ca. 120 kalorier
- En guldøl (33 cl): Ca. 149 kalorier
- Et glas rødvin (150 ml): Ca. 105 kalorier
- Et glas hvidvin (150 ml): Ca. 102 kalorier
- Et glas portvin (40 ml): Ca. 62 kalorier
- En snaps (4 cl): Ca. 100 kalorier
- En cocktail, f.eks. gin & tonic (300 ml): Ca. 210 kalorier

Kilde: Slankedoktor.dk