Otte tips til at booste dit humør om vinteren

Rigtigt mange danskere rammes af tristhed, energiforladthed og stor træthed om vinteren. Kvinder har størst risiko for at blive ramt af en vinterdepression, fordi østrogen kan være med til at udløse den.

Du behøver ikke at fortvivle og flygte sydpå, så snart vinteren sætter ind. Kom vintertristheden i forkøbet ved at følge 8 råd fra Mogens Brødsgaard, der er speciallæge i psykiatri og specialist i behandling af vinterdepression.

1. Sørg for at få alt det dagslys, du kan. Det kan være en god idé at gå en tur om morgenen. Tænk hele tiden på at få mest muligt sollys, så du for eksempel i toget eller på arbejde sørger for at sidde så tæt på et vindue med lysindfald som muligt.

2. Sex er noget af det, der frigiver flest endorfiner og sætter dig i godt humør.

Derfor bør du dyrke sex, selvom lysten ikke er i top. Læs mere på Femina.dk

3. Ensomhed kan være med til at fremprovokere tristhed og depression. Det kan derfor hjælpe på dårligt humør at have social kontakt med venner eller familie hver dag. Det behøver ikke at være mere end en kort telefonsamtale.

4. Det har helbredende og forebyggende effekt at dyrke motion i vinterhalvåret. Løb eller gå nogle lange ture udenfor.

5. Sov godt om natten, og find en fast søvnrytme. Der anbefales syv til otte timers søvn. Hverken mere eller mindre.

6. Det er altid en god idé at spise sundt, og det hjælper også på humøret. Sørg for at få masser af frugt og grønt og gode proteiner i form af magert kød og fisk.

Du kan også spise dig fra vinterens influenza. Læs hvordan på Femina.dk

7. Få motion. Det er bevist, at hjernen frigør hormonstoffer, der fremmer lykkefølelsen ved fysisk aktivitet. Sørg derfor for at dyrke mindst en halv times motion hver dag.

8. Den største grund til, at humøret daler, i takt med at vinteren sætter ind, er mangel på lys, for mangel på lys nedsætter produktionen af hormonet serotonin. Undgå tristhed og energiforladthed og anskaf dig et lysapparat – det koster 2.000-3.000 kr., men det virker og skal blot bruges 20 minutter om dagen.