Glem alt om at gå på rov på de franske apoteker. Skønhedsbranchen har et nyt land i kikkerten. Og det er vildt. Vildere end denne skønhedsbehandling, vi tidligere har skrevet om.

Det begyndte allerede i 2008, men du har formentlig ikke bemærket den stille opblomstring på den anden side af Atlanten, der begyndte, da den nu lukkede butik Takashimaya i New York satte nogle helt særlige flasker og krukker på hylden. På de hvide etiketter stod der "Dr. Jart+". Indholdet var udviklet af den koreanske dermatologduo Jin Wook Lee og Dr. Jung, og to år senere ryddede den amerikanske skønhedsmastodont Sephora også hyldemeter til det koreanske mærke. I dag kigger Sephora i Danmark på at gøre deres amerikanske filial kunsten efter og give danskerne mulighed for at hoppe med på den såkaldte "K-beauty"-bølge.

Salget er steget med 200 millioner kr.
K-beauty er betegnelsen for skønhedsprodukter, som stammer fra Sydkorea. Mest populært og kendt herhjemme er de europæiske skønhedsmærkers fortolkning af BB-cremen, som for alvor brød igennem i Vesten, da USA i 2011 fik de første på markedet fra blandt andet Dr. Jart+.

På BB-cremens hjemstavn, hvor de allerede er nået til ZZ-cremerne i deres udvikling, er den old news, men i Vesten tog den skønhedsbranchen med storm. I 2012 var salget i USA øget fra 2 millioner dollars i debutåret til 36 millioner, ifølge Vogue.com.

Snegleslim, bigift og søstjerneekstrakt
Men selvom vi herhjemme er bedst bekendt med deres BB- og CC-cremer har vi endnu mere at lære af de asiatiske rutiner og produkter. Det forklarer skønhedsekspert, -forfatter og -blogger, Charlotte Torpegaard.

- De har en lidt anden tilgang til skønhed, end vi har. Den har været meget kompromisløs og måske lidt mere, end mange af os kan forholde os til. De har tidligere været kendt for de her absurde ingredienser i deres produkter. De har blandt andet brugt urin og snegleslim, siger hun.

I Sydkorea er efterspørgslen på nye, bedre produkter generelt enorm. Kvinderne går meget op i, hvordan de får den smukkeste, mest fejlfrie hud, og flere tv-programmer er ifølge The New York Times dedikeret til at anmelde nye produkter. Produkter, der blandt andet kan indeholde så eksotiske ingredienser som søstjerneekstrakt eller bigift.


Ansigtscreme fra Mizon med 70 procent søstjerneekstrakt og ansigtscreme med bigift, det nyeste middel mod irriteret hud på det koreanske marked.

Ifølge Charlotte Torpegaard, er K-beauty blevet populært i USA, fordi de netop er så kompromisløse i deres tilgang og derfor også kommer frem til nogle stærke resultater.

- Hele EGF-trenden (Epidermal Growth Factor, red), der fornyer cellerne, stammer også fra Korea. Det er en unik hudfornyelsesingrediens, som vi herhjemme bedst kender fra det islandske kultmærke Bio Effect, fordi de i Island – heldigvis - fandt ud af, at man kunne lave det på byg i stedet for urin og dyr, som var trenden i Sydkorea, siger Charlotte.

I USA er interessen for de koreanske produkter så stigende, at det populære kvindesite Refinery29.com i juni ansatte en koreansk beautyreporter til at berette om de nyeste fund.

13 produkter hver dag
Men det er ikke kun på produktsiden, vi lader os inspirere. Det er også deres møjsommelige tilgang til deres renserutine, som har fået en del opmærksomhed.

- Herhjemme er vi begyndt at tale om at adoptere nogle af de renserutiner de har. De bruger først olie til at rense med, så renselotion, rensecreme osv. De bruger op til 13 renseprodukter for at få huden helt ren for makeup, snavs og ikke mindst forurening, siger Charlotte Torpegaard.

I Danmark har vi pt slået lejr i den anden grøft. 40 procent af kvinderne mellem 18 og 35 går i seng med fuld krigsmaling. Det viste en undersøgelse fra 2013 lavet af brancheforeningen for kosmetik, SPT.

Og Charlotte mener da heller ikke, at vi kommer til at gøre de koreanske kvinder kunsten efter ved vasken 1:1.

- Det kommer vi jo ikke til, men vi begynder at tale om eksempelvis dobbeltrens, hvor du bruger to produkter til at rense huden for at få den rigtigt ren, siger Charlotte Torpegaard.


Ikke noget med bare at hoppe på hovedet i seng!

Sephora vil have K-beauty til Danmark i 2015
Selvom nogle måske rynker på næsen af ingredienslisten og forbereder sig på tilværelsen som syndebuk ved tanken om den omfattende forpligtelse ved vasken, så tror Sephora i Danmark på, at de koreanske produkter har potentiale i Danmark. Det fortæller Kirsten Schmidt, Category & Marketing Manager Scandinavia hos Sephora i Denmark.

- Vi kigger på nuværende tidspunkt på koreanske hudplejemærker, som allerede føres i Sephora på andre europæiske markeder. Vi forventer at kunne lancere en række spændende nyheder fra Korea i 2015 hos Sephora i Illum og Field's i København, siger hun.

Hun tiltrådte stillingen i Sephora i 2013, og siden har hun for alvor fået øjnene op for det koreanske marked.

- Jeg oplever, at koreansk hudpleje er kendetegnet ved, at produkterne har en målrettet effekt. Det kan være enten lysnende, udjævnende eller rettet mod eks. problematisk hud. Kunden ønsker et ensartet resultat, som disse produkter giver.

Også Charlotte Torpegaard har bemærket, at der er ved at sket noget i det små.

- Efter hele hypen med BB-cremerne er der kommet ekstra fokus på koreansk skønhedspleje, og der er flere og flere her på det seneste, der har spurgt mig til, hvor de kan købe Erborian (korensk hudplejemærke, red.) herhjemme. De har købt det med hjem fra udlandet, siger Charlotte Torpegaard.

Om produkterne kan leve op til deres hype, kan du selv erfare, når det forhåbentligt snart lander på hylderne i Danmark.

Artiklen er oprigtigt bragt af Eurowoman

LÆS OGSÅ: 5 frisørløgne, de fleste hopper på - gør du?

LÆS OGSÅ: Her er frisuren, der storhitter lige nu

LÆS OGSÅ: Ny og nem makeuptrend virker foryngende