Myter om sukker og diabetes 2

Tror du, at du kan undgå at få diabetes 2, hvis du skærer helt ned på dit sukkerindtag? Så er det på tide, du bliver opdateret på din viden om sukkersygen, der rammer masser af danskere hvert år.

Nyhedssitet iVillage.com har talt med to amerikanske kliniske diætister, der afliver nogle af de mest almindelige myter om diabetes 2 og sukker. David Grotto er registreret diætist fra Illinois, og Amy Cambell er registreret diætist og undervisningsleder på Joslin Diabetes Center i Boston. De fortæller her om, hvor meget sukker, du må indtage, hvis du har fået konstateret diabetes, og hvordan du kan forsøge at undgå sygdommen i første omgang.

Se, hvordan du kan nedsætte din diabetes 2 risiko, på Søndag.dk

De seks almindelige myter om sukker og sukkersyge:

1) Det er sukker, der er skyld i diabetes
Det er ikke et stort forbrug af sukker, der udløser diabetes 2. Det er derimod et overforbrug af kalorier generelt, der kan have en del af skylden. Den overskydende energi ophober sig som fedt, og især det på maven forhindrer insulinen i at tranportere nok glukose ud i cellerne. Det får bugspytkirtlen til at overproducere insulin i en periode, men med tiden kan den ikke producere nok effektivt insulin. Og det er det, der kan være med til at udløse diabetes.

2) Jeg får ikke diabetes, hvis jeg kvitter sukker helt
Har du fået konstateret et faretruende højt blodsukkerniveau, kan det ikke hjælpe dig alene at skrue ned for sukkerindtaget. Det er et miks af usund mad, for lidt motion samt uheldig genetik, der afgør, om du senere ender med at få diabetes. 

En fedmeoperation kan helbrede din diabetes 2. Læs mere på Slankedoktor.dk

3) Jeg må ikke røre sukker, hvis jeg har diabetes
Tidligere rådede mange diætister og læger folk med diabetes til helt at undgå sukker. Men det er meget kompliceret for folk at overholde, så det er man holdt op med. I stedet siger man nu, at 10 procent af dit daglige kalorieindtag må komme fra tilsat sukker.  

4) Jeg må ikke spise frugt og bær pga. frugtsukkeret
Du skal stadig spise frugt og bær, selvom du har sukkersyge, da de indeholder masser af vitaminer, fibre og antioxidanter. Men hold dig til Sundhedsstyrelsens anbefalinger for alle – to stykker om dagen.

5) Jeg må spise alle de sukkerfri produkter jeg vil
Sukkerfrie produkter indeholder ofte lige så mange kalorier i form af kulhydrater og fedt, som produkter der indeholder sukker. Så at du har valgt den sukkerfri chokolade giver dig ikke fripas til at tømme æsken.

6) Jeg kan bare skifte den raffinerede sukker ud
Det hjælper ikke at skifte den hvide raffinerede sukker ud med rørsukker, druesukker eller honning.  Det er stort set det samme antal kalorier, du får indenbords. Hvis du skal søde din te eller dit bagværk, så prøv i stedet med Stevia eller et andet sødemiddel.