Motion giver dig bedre søvn

Dyrker du motion om aftenen, kan det dog have den modsatte effekt

Når vi har løbet en lang tur eller trænet hårdt i fitnesscenteret, er vi ikke kun trætte efter den hårde træning. Vi kommer faktisk også til at sove bedre om natten.

- At dyrke motion – og her taler vi ikke bare om en gåtur – hvor man virkelig anstrenger sig og får sved på panden, har en positiv effekt på søvnen. Du oplever en fysisk træthed i muskulaturen, og der bliver frigjort afslapningshormoner. Du føler velvære af motionen, som smitter af og fremmer evnen til at sove. Motion er rigtig godt for søvnkvaliteten, siger Jan Ovesen, der er overlæge ved Scansleep og specialist i søvnmedicin, til Alive.dk.

Syv tegn på du mangler søvn. Se dem på femina.dk

Du vil typisk også have lettere ved at falde i søvn om aftenen, når du først ligger i sengen.

Drop motion om aftenen
Den positive effekt afhænger dog også af, hvornår på dagen man dyrker motion. Dyrker du motion om aftenen, kan det nemlig have en negativ effekt på søvnen.

- Det kan være fint at gå en tur, men du må helst ikke få pulsen op to-tre timer før, du skal sove. Din krop bliver stresset og er oppe og køre, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel, til Alive.dk.

Han forklarer, at kroppen frigiver væksthormoner under den dybe søvn, som er livsvigtige for, at vævet i musklerne kan genopbygges.

Kan give søvnbesvær
Jan Ovesen peger også på, at man skal droppe motionen tre-fire timer før, man skal sove.

- Det kan give søvnbesvær, fordi adrenalinen strømmer rundt i kroppen, og kroppen har frigivet stresshormoner. Kroppens temperatur øges ved motion, og derved bliver det vanskeligere at falde i søvn. Temperaturen falder dog lidt, når vi falder i søvn og under selve søvnen, forklarer Jan Ovesen.

Derfor kan dit mavefedt ødelægge søvnen. Læs mere på femina.dk

Han siger, at motion kan bruges som et middel mod søvnløshed, når det dyrkes tidligere på dagen.

- Det giver to ting at bruge motion forebyggende mod søvnløshed. Man kan for det første benytte sig af motionens aktiverende og stimulerende effekt, som gør, at man fortrænger søvnigheden om dagen, når man ikke har sovet godt om natten. Og for det andet kan motion betyde, at man i højere grad får sparet noget træthed sammen til om aftenen, siger Jan Ovesen.

Afspændingsøvelser kort før sengetid kan også virke mod søvnløshed ved at frigive nogle afslapningshormoner.