Light-sodavand kan give dig depression

Noget tyder på, at de sukkerfrie drikkevarer øger risikoen for depressioner.

Selvom du måske har brug for en sodavand om eftermiddagen for at holde humøret højt og booste energiniveauet, kan dit sodavandsforbrug faktisk skade dig på længere sigt.

Ny forskning fra American Academy of Neurology viser nemlig, at søde drikkevarer – og særlig light-varianterne – øger risikoen for at blive ramt af en depression.

Undersøgelsen begyndte i 1995, hvor man fulgte 263.925 personer mellem 50 og 71 år. I et år fulgte forskerne testpersonernes forbrug af forskellige drikkevarer såsom sodavand, light-sodavand, frugtdrikke og kaffe. Et årti efter meldte testpersonerne tilbage, om de var blevet ramt af en depression eller ej, skriver Prevention.com.

Og der var en klar sammenhæng mellem forbruget af søde drikkevarer og depression. De personer, der drak mindst fire dåsesodavand om dagen, havde 30 pct. større risiko for at blive ramt af depression end dem, der slet ikke drak sodavand.

Rigtig mange må kæmpe med vinterdepressioner. Læs på Femina.dk, hvordan du undgår den

Værst med light-sodavand
Det så dog værst ud for dem, der dagligt drak light-sodavand.  De havde nemlig større risiko for at få en depression end dem, der drak sodavand med sukker.

- Resultaterne er kun indledende, og de underliggende årsager kender vi ikke helt. Men resultaterne er spændende, og de er i overensstemmelse med en voksende dokumentation af, at kunstigt sødede drikkevarer er forbundet med et dårligt helbred, forklarer Honglei Chen, der er læge og leder af undersøgelsen ved National Institute of Environmental Health Sciences i USA.
Det er bestemt ikke første gang, der bliver sået tvivl om de forskellige helbredsrisici ved at drikke light-sodavand.

Undersøgelser har påvist risici for nyreproblemer, vægtøgning og celleskader.

Feder light-sodavand egentlig? Ernæringseksperten giver på Femina.dk sit bud på spørgsmålet

Kaffe kan mindske risikoen for depression
Forskerne fandt til gengæld frem til, at kaffe ser ud til at have en gavnlig effekt, når det kommer til depression. Personer, der drak mere end fire kopper kaffe om dagen, havde 10 pct. mindre risiko for at udvikle en depression end ikke-kaffe-drikkende personer.

Det skyldes måske kaffens gode antioxidanter, lyder forklaringen.

Andre sunde drikke kan være grøn te, der beskytter mod kræft og sænker blodtrykket, samt sunde smoothies. De mange frugter og grøntsager kan hjælpe med at booste humøret.

Kilde: Prevention.com