Lægen fra Generation XL giver dig kuren, der virker

Hvis du sparer lidt på smørret og dropper sukker i din kaffe, så skal du nok tabe dig. Glem det! Hvis du virkelig vil tabe dig, skal du sætte ind på alle fronter samtidig. Danmarks førende slankelæge har knækket koden til et sundt og slankt liv. Her er opskriften.

- Vi har forstået det. Derfor har vi et af verdens bedste programmer. Jens-Christian Holm siger det uden at blinke eller trække på smilebåndet. Hos ham er der ingen diskussion. Det er alvor.

Op mod 200.000 danske børn er overvægtige, og børnelæge Jens-Christian Holm, kendt fra Generation XL på DR, gør noget ved problemet. Han er leder af Enheden for overvægtige børn og unge i Region Sjælland, der både tager sig af patienter og har en kæmpe forskningsenhed. Frem for alt viser hans behandling resultater. Og faktisk er han slet ikke så streng, som han fremstår på tv.

Der findes masser af falske myter om overvægt, og professor Arne Astrup har været med til at afkræfte flere af dem. Se hvilke på udeoghjemme.dk

Patienterne venter uden for døren. De har stået på venteliste i et halvt år for at komme i gang med det program, lægen og hans team skræddersyr til familien. De fleste har set lægen på tv, så de er forberedte.

Mæt til alle måltider
Han anbefaler, at man spiser havregryn eller -grød, rugfras eller ristet rugbrød til morgenmad og mellemmåltider og fire halve stykker rugbrød med fedtfattig pålæg til frokost.

– Et stykke frugt eller knækbrød er for lidt som mellemmåltid om eftermiddagen. Når man underspiser, bliver man glubende sulten og ender med at overspise. Underspisning fører til overspisning. Det ser vi tydeligt, siger han og gentager sit mantra:

– Mæt med måde til alle måltider.

Spis efter T-modellen
Aftensmaden skal portionsanrettes i køkkenet efter den såkaldte tallerkenmodel, T-modellen, hvor halvdelen af portionen består af grøntsager. Resten af tallerkenen deles mellem kød og kartofler, ris, pasta eller lignende. Dertil kan man få to spsk. sovs eller dressing.

Man må gerne få to portioner, men der skal gå 20 minutter imellem. Derved når kroppen at registrere, om man i virkeligheden allerede er mæt.

Man skal sætte ind på alle fronter
Børn skal være aktive, cykle i skole, gå tur med hunden og dyrke sport. De skal opbygge muskelmasse. For at vinde kampen over vægten skal man sætte ind på alle fronter samtidig. Det betyder, at i stedet for at ændre to eller tre ting i sin hverdag, skal man måske ændre 10 til 20 ting, afhængig af hvordan man lever sit liv.

– Hvis du kun foretager tre ændringer, har det ingen effekt. Ellers modreagerer kroppen, når man begynder at tabe sig, siger han.

Nanna fra Genration XL gik fra XL til slank med lægens gode råd. Læs om hendes forløb på udeoghjemme.dk

Kroppen skruer simpelthen ned for energien; kropstemperaturen, væksten, evnen til at få børn og bekæmpe sygdomme osv.

Statistikken giver ham ret: Syv ud af 10 patienter taber sig hos ham.