Julestress gør dig feriesyg

Er du stresset i december, risikerer du at blive ramt af sygdom, når juleferien starter

Julegaverne skal købes, middagen skal arrangeres – og så skal du også lige nå at afslutte de sidste opgaver på jobbet. December er en travl måned, hvor de fleste bare glæder sig til at erstatte travlhed med juleferie. Men har du været under et stort pres i perioden op til din ferie, har du større risiko for at blive ramt af en omgang influenza – lige når du skal hygge dig i fridagene.

Måske har du opdaget, at du har tendens til at blive syg, netop når du går på ferie efter en travl periode. Feriesygen er nemlig et helt normalt fænomen hos folk, der lider af stress eller et højt arbejdspres, forklarer Lis Lyngbjerg, der er underviser i stress og ledelse og forfatter til flere bøger om stress.

- Undersøgelser har vist, at folk der er blevet smittet med influenza har været i stand til at udskyde sygdom i travle perioder. Når kroppen mere eller mindre bevidst registrerer en periode med ro, bliver de så ramt af sygdommen, siger Lis Lyngbjerg.

Julen skal helst være den hyggeligste tid på året. Alligevel ender mange med at få stress af netop denne højtid. Læs, hvordan du får en fredelig og idyllisk jul – helt uden stress på femina.dk

Stress-skjold beskytter immunforsvaret
Feriesyge hos stressramte skyldes ifølge eksperten en naturlig reaktion fra kroppen. Når vi er udsat for stress, danner kroppen nemlig mere af vores naturlige aktiveringshormon kortisol. Hormonet lægger sig som et skjold over dit immunforsvar, der beskytter dig mod at blive syg, selvom du er blevet smittet med en virus. Når kroppen kan mærke, at du slapper af igen forsvinder skjoldet, og du bliver ramt af sygdommen med forsinket virkning.

- Der er ikke nødvendigvis tale om stærk stress, det kan også være helt almindeligt pres op til en vigtig deadline eller præsentation. Når hjernen føler, at den skal håndtere flere opgaver, end den egentlig kan klare, sættes der et alarmsystem i gang. Det er helt naturligt og gør, at man i kortere perioder er i stand til at præstere over evne, siger Lis Lyngbjerg og fortsætter:

- Det er et meget almindeligt fænomen. Når jeg er ude at undervise og spørger, hvor mange der oplever, at de ofte bliver syge i en ferie eller en forlænget weekend efter en hektisk periode, er der cirka 75 procent, der rækker hånden op.

Er du stresset her i julen? Så få coach Gitte Sparsøes gode tips til, hvordan du skruer ned for energiniveauet på femina.dk.

Søvn modvirker feriesygdom
Har du ekstra travlt op til jul, er der ifølge eksperten to ting, du kan gøre for at undgå at blive ramt af sygdom i juleferien:

- Gå din kalender igennem og se, om der overhovedet er nogle private eller arbejdsrelaterede aftaler, der kan udskydes eller slettes. Vær benhård i din prioritering, for du kan ikke være perfekt på alle områder, siger Lis Lyngbjerg. 

-Du kan også trække to aftener ud af dit program, hvor du virkelig får sovet ud. Søvnen er det vigtigste parameter i forhold til stress, og får du sovet helt ud, vil det styrke dit immunforsvar. Lige så snart børnene er lagt i seng, lægger du dig ind og læser en god bog eller ser en serie – noget som virkelig er kanonhyggeligt, og som får kroppen til at falde helt til ro. Når du så bliver træt, vil du være helt klar til at sove. Det kan både være to aftener i streg eller en aften om ugen op til jul, siger hun.

Se kroppens advarsler
Selvom sygdom på grund af overbelastning er et naturligt signal, kan det også være en advarsel, som du ikke må overhøre. Kroppen kan ifølge stresseksperten kun holde til overpræstere i korte perioder på dage eller uger – ikke i måneder og år. Og bliver du syg, hver gang du holder ferie, kan det være et tegn på alvorlig stress.

- Det kan være mere eller mindre alvorligt. Det er ikke alvorligt på den måde, at det er en helt naturlig reaktion. Samtidig skal man bruge det som en lille advarselslampe, der blinker. Det er ikke ens egen fejl, at man har fået influenza, men hvis du har styrtet af sted, mærker at du er træt og hører fra din familie og venner, at du driver dig selv for hårdt, så kan feriesygdom være et tegn på, at du er under et alt for hårdt pres, siger Lis Lyngbjerg

Sker det alligevel, at du bliver ramt, er det endnu mere vigtigt, at du bruger din ferie til at slappe helt af.

- Der er tale om et stærkt signal fra kroppen, der fortæller, at du har brug for hvile og restitution. Prøv at nyde det, selvom det er irriterende, og brug sygdommen til at få hvilet og sovet rigtigt ud. Bruger du i stedet viljestyrken og holder dig i gang, vil det blot forværre din tilstand. Du holder kroppen kunstigt aktiv, hvilket er virkelig usundt, siger Lis Lyngbjerg.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08