Her er seks hurtige energibomber

Er du ved at gå sukkerkold, så se nogle sunde bud på, hvad der hurtigt giver dig energi

Når klokken bliver 15, har de fleste brug for lidt energi til at klare resten af eftermiddagen, og her er det fristende at spise et stykke kage.
 
Men hvad kan man proppe i munden af sunde ting, hvis man er ved at gå sukkerkold og hurtigt skal have lidt energi?

Eller læs på Q.dk om at blive slank med mellemmåltider
 
Ifølge klinisk diætist Eva Thunbo er det bedst at tage sukkertrangen i opløbet, så man ikke pludselig føler sig helt energiforladt. Derfor råder hun til, at man udover dagens tre hovedmåltider husker at spise to-tre mellemmåltider.
 
- Og så er det vigtigt at få nogle proteiner, hurtigt virkende kulhydrater og fiber, der giver mæthed, til mellemmåltiderne, siger Eva Thunbo til Alive.dk.
 
Hun giver her nogle gode bud på sunde og hurtige energiboosts:
 
Smoothie: Giver hurtigt energi, og hvis du laver den med mælk, giver den mere mæthed.
 
Frugt: Det er bedre at få frugtsukker end sukker fra slik og kager. Så et stykke frisk frugt eller lidt tørret frugt giver energi. Tørret frugt skal dog kun spises i små mængder, da sukkerkoncentrationen er meget høj.
 
Rugbrød: Spis et stykke rugbrød med figenpålæg. Der er fiber i rugbrødet, som mætter, og det søde figenpålæg giver hurtigt energi. Du kan nok holde dig i et par timer efter sådan en mad, før du føler sulten igen.
 
Grøntsager: Der er ikke sukker i grøntsager, så du vil ikke mærke den samme hurtige energi, som du f.eks. får fra frugt. Til gengæld har de et højt fiberindhold, som giver en god mæthed. Så det kan være ideelt at spise en gulerod med sin figenmad. Ser man det med et slankeperspektiv, er grøntsager gode, fordi de mætter meget for få kalorier, siger diætisten.
 
Mælkeprodukter: En portion yoghurt med mysli fungerer også fint som mellemmåltid. Der er både proteiner, frugtsukker og fiber i sådan en portion. I et glas mælk er der både protein og mælkesukker i, så det giver også lidt energi. Til gengæld falder dit blodsukker hurtigt igen – ligesom med sodavand og saft.
 
Nødder: De er meget fiberrige, giver god mæthed og indeholder de rigtige fedtsyrer. Så snup gerne en håndfuld nødder, når du mangler energi.

Æg til morgenmad giver energi hele dagen