En reparationsbajer hjælper ikke mod tømmermænd, men det gør en natsnack måske.
Får kvinder værre tømmermænd end mænd, og hjælper en reparationsbajer mod tømmermænd?
Der er nogle ting, vi tror, vi ved omkring alkohol, som ikke helt passer. Magasinet Woman har i samarbejde med Janne Schurmann Tolstrup, der er ph.d. og seniorforsker ved Statens Institut for Folkesundhed, både aflivet og bekræftet en række myter om alkohol.
Her er fem af dem:
Myte 1: Kvinder har værre tømmermænd
Myten er sand. Hvis en kvinde og mand, der vejer det helt samme, drikker 10 shots, vil kvinden både have en højere promille, og hun vil formentlig også være mere ramt af tømmermænd dagen efter. Det skyldes, at kvinder har en højere fedtprocent i kroppen, og det gør det sværere for kroppen at opløse alkoholen.
Det kan faktisk være rigtig godt for kvinder at drikke øl. Læs på Søndag.dk, hvordan det hænger sammen
Myte 2: At blande forskellige typer alkohol gør dig mere fuld
Myten er falsk. Alkohol er alkohol, og det er altså selve promillen, der afgør hvor fuld du er.
Myte 3: Har du tømmermænd, skal du bare drikke en reparationsbajer
Myten er falsk. Når du har tømmermænd, skal du have vand og hvile. Der er faktisk ingen undersøgelser, der påviser, at en øl har en positiv virkning på tømmermændene, og medmindre man er alkoholiker og dermed har abstinenser, er det de færreste, der rent faktisk har lyst til en øl.
Drikker du for meget? Tag en test på Femina.dk
Myte 4: Et lille måltid før sengetid kan forebygge tømmermænd
Myten er sand. Det giver nemlig rigtig god mening, da alkohol ofte giver irriteret mavesæk, hvilket er med til at give tømmermænd. Men en bid mad kan faktisk berolige mavesækken – og dermed gøre dine tømmermænd mindre slemme dagen efter.
Myte 5: Du forbrænder en genstand for hver time, der går
Myten er falsk. Man kan nemlig ikke regne med, at man forbrænder en genstand på en time, da vi alle nedbryder alkohol forskelligt, og vi har heller ikke den samme forbrænding.



