Guide: 6 gode råd om mad og sex

Hvis dit parforhold ikke sprudler med sex, skal I måske begge to kigge lidt på jeres livsstil. For store måltider, for mange hvide franskbrødsmadder og 15 kopper kaffe om dagen kan nemlig påvirke sexlysten.

- En af de bedste ting man kan gøre for at sikre sig et sundt sexliv, er at spise en afbalanceret kost, forklarer Beverly Whipple, der er professor ved Rutgers University og medforfatter til flere bøger om sex og orgasmer, til Prevention.com.
Her får du en række gode råd til, hvad du skal og ikke skal gøre, når det kommer til mad og sex.

Vær i balance
Det skal du: Begynd dagen med at spise en sund morgenmad med gode proteiner og fibre, der giver mæthed og energi hele morgenen og formiddagen. En sund og grov morgenmad mindsker også risikoen for, at du senere på dagen tager nogle usunde madvalg. Når du holder dit energiniveau højt og stabilt gennem hele dagen, er du også i bedre humør, når du kommer hjem efter en lang arbejdsdag, til at hygge med din partner, forklarer Susan Kleiner, diætist og forfatter til bogen ’Power Eating’.

Det skal du ikke: Spis ikke måltider med for mange kulhydrater i. Dit blodsukker stiger og falder hurtigt, hvilket gør dig mere sulten, træt og i dårligt humør.

Her er 6 fødevarer der booster dit sexliv. Se hvilke på q.dk

Hold dig hydreret
Det skal du: Drik godt med vand hele dagen, så du er helt klar til at hygge på lagnerne om aftenen.

- Hvis du ikke har drukket nok væske, kan det faktisk påvirke de kropsvæsker, der er vigtige ved sex, siger Susan Kleiner, der især råder til, at man drikker om morgenen, når kroppen er mest dehydreret.

Det skal du ikke: De fleste har brug for lidt kaffe og te i løbet af dagen, men hvis du drikker for mange koffeindrikke såsom kaffe, cola, te og energidrikke, kan du ende med at blive nervøs og irritabel, siger Leslie Bonci, der er diætist ved University of Pittsburgh Medical Center.

Få godt med olie
Det skal du: Det er vigtigt at få fedt for at producere hormonerne testosteron og østrogen, der påvirker vores sexlyst. Så sørg for at spise de sunde fedtstoffer, der findes i olivenolie, fed fisk og nødder. Omega-3-fedtsyrer, der f.eks. findes i fede fisk og nødder, er også med til at booste humøret, hvis du f.eks. lider af en mild depression.

Det skal du ikke: Du skal holde dig langt væk fra mættet fedt og transfedtsyrer, som tilstopper dine blodårer. Det betyder nemlig, at blodet ikke ligeså let flyder rundt i kroppen, og når der kommer mindre blod til dine kønsorganer, kan det påvirke sexlysten. Kvinder vil have sværere ved at blive ophidsede, og mænd vil have sværere ved at få erektion.  En undersøgelse blandt 3.250 mænd på South Carolina School of Medicine har netop vist, at jo højere kolesteroltal, desto flere problemer med at få erektion, skriver Prevention.com.

Læs på Q.dk om, hvordan de klassiske sexstillinger kan gøre dit sexliv bedre

Spis proteiner
Det skal du: Spis kylling, fisk og andre gode proteiner, så hjernens niveau af dopamin, der har med følelsen af lykke og dermed romantik at gøre, ikke falder.  For lidt protein betyder altså mindre dopamin og dermed mindre lyst til sex og hygge.
Det skal du ikke: Drop de for kalorierige og tunge snacks i løbet af dagen. Kager, hvidt brød og andre usunde fødevarer øger din vægt, og dermed føler du dig måske ikke helt lækker nok til at have sex.

- Rigtig mange kvinder fortæller mig, at de simpelthen ikke føler sig sexede nok til sex, siger Judith Reichman, der er gynækolog og forfatter til ’I’m Not in the Mood: What Every Woman Should Know about Improving Her Libido.

Drik et glas vin
Det skal du: Åbn gerne en flaske vin om aftenen og skål i et enkelt glas rødvin. Det kan få jer til at slappe af og falde til ro, hvilket er godt inden sex, forklarer Judith Reichman.

Det skal du ikke: For meget vin, øl og alkohol kan have den modsatte effekt. Det kan påvirke dit nervesystem, gøre dig træt og mindske lysterne til noget som helst.

Spis lidt chokolade
Det skal du: Snack lidt mørk chokolade efter aftensmaden. Det kan nemlig gøre dig glad. En tysk undersøgelse publiceret i tidsskriftet Appetite har vist, at kvinder, der spiste chokolade, oplevede et langt større og længere humørboost sammenlignet med de kvinder, der spiste et æble.

Og ifølge Judith Reichman hjælper det bedre humør på mere sex.

Det skal du ikke: Spis ikke alt for meget inden sengetid. Spiser du en stor portion mad, kan du blive helt oppustet, og så er det de færreste, der har lyst til sex, siger Leslie Bonci.

Kilde: Prevention.com

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08