Går du sent i seng i aften?

Holder du af at sidde oppe til meget sent, så er du sikkert B menneske og dermed mere udsat for depression.

Skarpt skåret deler vi folk op A og B mennesker og der er fordele og ulemper ved begge dele, men nylige undersøgelser trykt i avisen The Times peger på at folk, der sidder oppe til sent og skal møde tidligt på job dagen efter, har større risiko for at blive deprimeret.

Forskerne bag undersøgelsen fandt ud af, at vi mennesker grundlæggende har forskellige psykologiske indstillinger og her er A og B mennesker altså forskellige.

Derfor spiser du når du mangler søvn. Se hvorfor på udeoghjemme.dk

Social træthed

Det står endnu ikke klart, hvor visse folk springer friske og glade ud af sengen, når vækkeuret ringer tidligt om morgenen og hvorfor andre slet ikke magter det. Men forskere har mistanke om at det skyldes, at natteravne lider af ’socialt jetlag’, hvorimod A mennesker om morgenen allerede er ovre gårsdagens strabadser. 

Det er altså ikke nemt for B mennesker at komme tidligt op, og det er ifølge doktor Jessica Rosenberg fra The Institute of Neuroscience and Medicine i Jülich, Tyskland et problem i forhold til arbejdsmarkedet:

-B mennesker har sværere ved at passe ind i de gængse arbejdsrytmer, som normalt starter tidligt på dagen, og som resultat kommer de til at lide af søvnunderskud.

Træning giver bedre søvn. Får 10 gode grunde til at træne på udeoghjemme.dk

Du vælger ikke selv

Uheldigvis kan vi ikke selv vælge hvilken slags menneske, vi har lyst til at være. Undersøgelsen viser at 50 procent er arv og 50 procent er miljø, som spiller ind når vores krop vælger, hvad den vil være.

Og forskningen peger på at de store problemer først begynder at vise sig, når vi mennesker begynder at kæmpe imod og ændre vores naturlige søvnrytme med at drikke kaffe, alkohol eller prøver at sove ud i weekenden. Det giver mere rod i dit system end det gør godt.

Familiejournal.dk giver tips til en bedre søvn

Er du derfor en af dem, der meget gerne vil sidde oppe til sent, så forsøg om ikke du kan gå i seng lidt før. Det vil hjælpe på din træthed dagen efter og give dig mere energi, gøre dagen nemmere og dermed sænke risikoen for, at du føler dig deprimeret over dagligdagen.

Blev du alligevel oppe til sent i går, så hold igen med kaffen og sørg i stedet for at holde dig i gang med et par frisk gåture i løbet af dagen.

 

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08