Forandringer i køkkenet der giver vægttab

Sulten trænger sig på, og du åbner køleskabet eller køkkenskabet og står lidt og funderer over, hvad du har lyst til, før du griber ud efter en lækker, men knap så sund snack.

Selvom du forsøger at holde den slanke og sunde linje, så er det alt for let at fristes, hvis det usunde er lettere tilgængeligt end det sunde alternativ.

- Vi spiser det, der er lettest at tilgå, og det vi kan se. Det lyder så banalt, men jeg tror, at folk undervurderer, hvor stor en del af vores spisevaner der er automatiserede og ubevidste, siger Marlene Schwartz, afdelingsdirektør for Rudd Center for Food Policy & Obesity ved Yale University.

Se de 5 mest almindelige grunde til, at vi dropper slankekuren, på Slankedoktor.dk

Det er det amerikanske sundhedssite Myhealthnewsdaily.com der har talt med Marlene Schwartz, som kommer med nogle af de metoder, de benytter ved Rudd Center for Food Policy & Obesity i forbindelse med adfærdsændring for overvægtige.

Her får du seks af de bedste råd til at skabe ændringer i dit køkken, der hjælper dig til at spise sundere.

1. Gør det usunde usynligt
Lad være med at have fristelserne stående fremme på køkkenbordet, så du kan se dem. Det øger risikoen for, at det er dem, du kaster dig over først, når sulten melder sig.

2. Gør det sunde let tilgængeligt
Hav en skål stående fremme på bordet med indbydende frugt og grøntsager. Det skal være noget, der er let at hapse af. Genfyld den ofte.

3. Put skåret grønt og frugt i gennemsigtige beholdere
Når du har skåret en melon, ananas eller forskellige grøntsager i mundrette bider og skal putte det i køleskabet, så brug gennemsigtige beholdere. På den måde vil det lettere friste dig, når du åbner køleskabet, og du sikrer dig, at du ikke glemmer det.

4. Put dine rester i fryseren
Brug din fryser – også til rester. Hvis resterne er frosset ned i portionsanretninger, der er tilpasset en frokost eller et aftensmåltid, bliver det sværere for dig at snacke i lasagnen fra aftenen før i stedet for at spise en gulerod eller et par tomater, når du skal have et mellemmåltid.

Vil du gerne give dine børn sunde spisevaner? Se hvordan på Femina.dk

5. Køb kun lækkerier ved særlige lejligheder
Sørg for, at dit hjem generelt er støvsuget for slik, chips, kage, desserter og lignende. Og køb det kun ind til en given lejlighed i den mængde, du skal bruge, så du undgår at have en masse rester liggende, som du kan gå at spise af bagefter. Får du alligevel noget i overskud, så læg det bagerst i skabet, så det ikke ses som det første, når du åbner lågen.

6. Køb mindre tallerkener
Jo større din tallerken er, jo mere fylder du på den. Mindre tallerkener ser hurtigere fyldte ud og får dig automatisk til at spise mindre.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08