Fire vaner der ødelægger din forbrænding

Har du lovet dig selv at starte det nye år med et vægttab, så kan det godt betale sig at tage et kig på dine vaner.

Det, vi gør, og det vi spiser, har en stor indflydelse på, hvor effektiv vores forbrænding er. Det er fx ikke nok, at spise sundt, du skal også drikke det rigtige.

Lauren Slayton, der er klinisk diætist og forfatter, afslører nogle af de måske mest overraskende fælder, der ødelægger din forbrænding til Womenshealthmag.com. Her er fire udvalgte:

Det betyder kosten for dit kolesteroltal, se mere på Soendag.dk

1) Du drikker ikke nok vand

Hvis du ikke drikker vand nok, så kan din krop ikke fungere optimalt. Og det gælder også din forbrændingsevne. Forsøger du i øvrigt at dække dit daglige væskebehov gennem te og kaffe, så går du desuden glip af den energiudladning, som kroppen yder, når den skal opvarme koldt vand fra vandhanen. Det er nemlig med til at forbrænde lidt kalorier hver gang.

2) Du mangler D-vitamin

Hvis du mangler D-vitamin i kroppen, så vil dit vægttab gå langsommere, og niveauet af sulthormonet ghrelin vil være højere. Det vil sige, at du vil føle dig mere sulten, end du reelt er. Sørg for at få lys nok i sommermånederne og suppler med tilskud i de kolde sæsoner, hvis dit niveau af D-vitamin er for lavt.

Så vigtigt er D-vitamin for din krop. Se svaret på Soendag.dk

3) Du glemmer at styrketræning

Er du af den overbevisning, at styrketræning er for mænd og konditionstræning for kvinder, så snyder du dig selv for en effektiv måde at forbrænde kalorier på. Også når du sidder stille. Jo større dine muskler er, jo mere energi bruger de. Så det kan sagtens betale sig at styrke din muskulatur i stedet for blot at okse af sted på stepmaskinen.

4) Du er konstant stresset

Hvis du hele tiden føler dig stresset og forjaget, så vil du generelt have et forhøjet niveau af stresshormonet kortison i kroppen. Og er det tilfældet, så vil din krop reagere ved at gemme på fedt i stedet for at forbrænde det. Så husk at trække vejret dybt og roligt, det vil få en del af stressen til at forsvinde fra din krop.

Få fire tips til at spise dig til en flad mave på Femina.dk

 

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08