Det skal du spise inden jule-middagen

Få et bud på hvad du skal spise i løbet af dagen, så du er klar til julemiddagen

Juleaften står for døren, og det samme gør den klassiske julemiddag, der traditionen tro består af mad, der er langt federe, end det de fleste spiser til hverdag. Og de brunede kartofler, stegen, sovsen og ris a la manden betyder, at vi i løbet af det ene måltid får så mange kalorier indenbords, at det svarer til, hvad vi skal spise i løbet af hele dagen.

Men det betyder ikke, at man skal springe morgenmaden og frokosten over, lyder rådet fra Slankedoktors chefdiætist, Lisa Bolting.

Du kan kickstarte dagen med en smoothie, der forebygger Alzheimers og demens. Få opskriften på Femina.dk.

- Man skal faktisk ikke gøre andet, end man plejer. Det vil være helt vanvittigt at droppe både frokost og middagsmaden, for når man spiser mindre eller helt dropper at spise i løbet af dagen, så er det, at man bliver så sulten, at man ender med at overspise, når julemaden kommer på bordet, siger hun til alive.dk og fortsætter:

- Faktisk skal man se på maden juleaften som en hvilken som helst andet dag, og derfor skal man også spise normalt i løbet af dagen, siger hun.

Har du en tendens til at overspise, når der står mad foran dig? Få gode råd til at komme af med den dårlige vane på Elle.dk.

Havregryn, rugbrød og gulerødder
Og hvis man skal forberede sig selv og sin mave på menuen juleaften, så skal man holde sig til de sunde valg i løbet af den 24. december, lyder anbefalingen fra Lisa Bolting.

Hun anbefaler, at man spiser en portion havregryn eller en god hjemmebagt grovbolle med ost til morgenmad, nogle gulerødder i løbet af dagen og tre halve stykker rugbrød til frokost.

- Morgenmaden kan også bestå af en portion yoghurt med fiberdrys. Fordelen ved både fiberdrys, havregryn og grovbollerne er, at de ligger lang tid i maven, og at de giver mulighed for nogle gode toiletbesøg. Og hvis man så også går sig en lang tur i løbet af dagen, så er man klar til om aftenen, siger hun.