Det er forskellen på at træne i maskiner og med vægte

Du får ikke lige så meget ud at træne i maskiner som træning med frie vægte. Forskellen får du forklaret her.

Rigtig mange tager i fitnesscenteret, hvor de bruger de mange maskiner til at styrke kroppens mange muskler.

Og styrketræning er en rigtig god og vigtig træningsform. Og jo ældre vi bliver, jo vigtigere er det at få styrketrænet, så vi undgår for stort et tab af muskelmasse. Og samtidigt styrker vi vores knogler og led funktion, forklarer SØNDAGs sundhedsekspert Hanna Tómasdóttir, der er uddannet osteopat.

Men der er stor forskel på, hvor stort udbytte man får af styrketræningen, når man træner i maskinerne i forhold til, hvis man laver øvelserne med frie vægte.

Savner du en udfordrende maveøvelse? Se på soendag.dk, hvordan du får effektiv træning til maven

Frie vægte træner flere muskelgrupper
- Overordnet forklaret, kan man vel sige, at styrketræning med frie vægte og egen kropsvægt er mere effektiv, fordi du træner flere muskelgrupper på en og samme gang, samtidigt med at du forbedrer din koordination og balance, siger Hanna Tómasdóttir.

Få stærke arme, en stærk ryg og faste balder med denne øvelse på soendag.dk

Hun sammenligner blandt andet squat-øvelsen, hvor man bevæger sig op og ned som om man sætter sig og rejser sig fra en stol med den maskine, hvor man laver de såkaldte leg-pres, hvor man sidder med både hofte og knæ i 90 grader og presser enten sædet eller vægten frem ved at strække knæene.

- Ved leg-press-øvelsen træner du primært forsiden af låret, når du strækker dine knæ og bagsiden af låret, når du bøjer dem igen. Baldemusklerne hjælper også til. Men når du laver squats, træner du din koordination og balance, da du skal stå og korrigere din holdning samt de vægtbærende led, hofter, knæ og ankler, under øvelsen, og desuden træner du væsentlig flere muskelgrupper, og du kan nøjes med færre øvelser og derved kortere træning, siger hun.