Derfor skal du vælge den orange kop

Din kakao smager bedst i en orange eller cremefarvet kop, viser ny forskning

Når du langer ud efter en kop til din varme drik, er det åbenbart ikke helt ligegyldigt, hvilken farve koppen har

Forskere fra Polytechnic University of Valencia og University of Oxford har fundet frem til, at en varm kop kakao smager bedre i en orange og cremefarvet kop end i en hvid eller rød kop, skriver Sciencedaily.com.

- Farven på den beholder, som mad eller drikke serveres i, kan forbedre nogle af drikkens egenskaber såsom smag og aroma, forklarer Betina Piqueras-Fiszman fra Polytechnic University of Valencia i Spanien.

Du kan jo afprøve teorien. På Femina.dk får du opskriften på en lækker og anderledes varm chokolade

Sødere og mere aromatisk i den cremefarvede kop
Forskerne fik 57 testpersoner til at vurdere, hvordan en varm kop kakao smagte, når den blev serveret i fire forskellige plastikkopper. De havde samme størrelse, men de havde fire forskellige farver; hvid, creme, rød og orange. Kopperne var alle hvide indeni.

Og kakaoen var altså bedst, når den blev serveret i den orange eller cremefarvede kop. Selvom kakaoen var tilberedt ens i alle kopper, pegede testpersonerne særligt på, at den var sødere og mere aromatisk i den cremefarvede kop.

- Der er ikke en regel, der konkluderer, at smag og aroma forbedres i en kop med en bestemt farve eller form. I virkeligheden kommer det jo an på typen af mad eller drikke, men sandheden er, at effekten opstår, jo mere man lægger mærke til farven på beholderen. Og den effekt er faktisk stærkere, end man lige tror, forklarer Betina Piqueras-Fiszman.

Vil du hellere have en kop kaffe, får du på Femina.dk opskriften på, hvordan du brygger den perfekte sorte drik

Gul giver citronsmag
I undersøgelsen har forskerne også samlet information fra tidligere forskning på området, der bl.a. har vist, hvordan den gule farve styrker smagen af citron i sodavand, og hvordan sodavand i kolde farver – som f.eks. blå – får drikken til at virke mere tørstslukkende.

Ligeledes kan lyserøde drikkevarer styrke opfattelsen af, at drikken er mere sød, og en jordbærmousse opfattes også sødere og mere intens i smagen på en hvid tallerken frem for en sort.

Undersøgelsen kan hjælpe forskere med at forstå, hvordan hjernen integrerer den visuelle information fra både mad/drikke og beholderne, indholdet er i. Og det kan altså have betydning for både restauranter og virksomheder, så de i højere grad kommer til at tænke over den måde, de pakker deres produkt ind på.

Undersøgelsen har været publiceret i Journal of Sensory Studies.

Kilde: Sciencedaily.com