Derfor skal du huske at strække dine brystmuskler

Stramme brystmuskler kan gøre det svært at rette ryggen. Her får du hjælp til hvordan du får strakt brystmusklerne ud

Vi ved det godt – vi skal rette ryggen og sætte skulderne på plads, så vi ikke får en dårlig holdning og for at sikre at vi på sigt ikke får dårlig ryg.

Men det kan faktisk være svært at rette ryggen, hvis brystmuskulaturen er for stram. Og det med den stramme brystmuskulatur er der sikkert mange kvinder, der kan genkende, og ofte er det, fordi vi har tendens til at falde lidt sammen i den øverste del af ryggen, lyder det fra SØNDAGs sundhedsekspert Hanna Tómasdóttoir, der er uddannet osteopat og fysioterapeut.

Vi falder sammen i ryggen
Vi falder ofte sammen i ryggen, når vi for eksempel arbejder foran computeren, eller hvis vi til tider er for uopmærksomme på vores kropsholdning.

Vi glemmer ofte at røre os når vi sidder foran computeren. På soendag.dk  får du en øvelse, der er god for din nakke

Ud over at kropsholdningen bliver pænere, er det vigtigt for rygsøjlen og skuldrenes funktion, at brystmusklerne ikke er for stramme.

Her får du en god øvelse, der giver et godt stræk over brystet. Øvelsen kan laves både siddende og stående.

1: Fold begge hænder bag i nakken, og flet fingrene med albuerne bøjede.

2: Pres herfra begge albuer fremad foran hovedet, så de næsten mødes og pres dem derefter bagud og skyd brystet frem. Du skal kunne mærke et godt stræk på forsiden af brystet.

3: Hold stillingen, og strækket, gerne i 2-4 sekunder og gentag øvelsen op til otte gange, og se, om du kan få albuerne bare en lille smule længere bagud for hver gang, dog uden at det gør ondt i dine skuldre.

Yoga er kendt for at styrke kroppen. Men yoga kan andet end det. Du bliver også glad af at dyrke yoga. Læs hvorfor på soendag.dk