Derfor skal du forkæle dig selv

Der er ingen grund til at have dårlig samvittighed over at smutte på venindetur en weekend og lade manden passe hus og børn.
Det er nemlig vigtigt at forkæle og prioritere sig selv, så man kan fungere i alle de rutineopgaver, der også skal klares.

– Vi arbejder superhårdt, og vores idealer er højere end nogensinde før. Hvis der skal være en balance, bliver vi nødt til at forkæle os selv en gang imellem og tage en pause. Man kører død i rutinerne, så det er sundt at blive rykket lidt ud af dem en gang imellem. Jeg arbejder selv meget koncentreret, men hver sjette uge prøver jeg at holde en pause – for eksempel i form af en forlænget weekend, siger Lene Hansson, der er kostvejleder, forfatter og ejer af et wellnesscenter, til FEMINA.

Renée Toft Simonsen mener, det er vigtigt at sige nej til andre og ja til sig selv. Læs på Femina.dk hvorfor.

Dårligt selvværd giver mere pres i hverdagen

Problemet for mange kvinder er, at de har svært ved at tro på sig selv, fordi de inderst inde ikke føler, de er gode nok, forklarer Anne-Mette Michaelsen, der er direktør for Powerkvinderne og forfatter til bogen ’Pæne piger kommer i himlen – kloge kvinder vælger selv’.

Faktisk har undersøgelser vist, at 25 pct. af alle kvinder har dårligt selvværd, og for mange kvinder betyder det, at de føler, de skal præstere for at få andres anerkendelse.

- Vi bliver klemt, for det er faktisk ikke muligt at leve op til idealet om at passe både sit job, sit hjem, sine børn og sine gamle forældre og samtidig have tid til sig selv og sine interesser, siger Anne-Mette Michaelsen.

Du kan forkæle dig selv med et lækkert hjemmespa. Få den lette guide på Femina.dk.
 

Prioritér dine opgaver

Hun peger på, at kvinder skal lære at sige fra, så de får bedre tid til at pleje sig selv, og begynde at udlicitere opgaver.

- Del dine opgaver op i A-opgaver og B-opgaver. A-opgaverne er dem, man er god til og gerne vil have fokus på, og B-opgaverne er alt andet. Se derefter på, hvordan du kan udlicitere nogle af B-opgaverne til resten af familien, bedsteforældrene eller lidt hushjælp, hvis du har råd til det. Det kan for eksempel være rengøring, tøjvask, madlavning eller lignende, siger Anne-Mette Michaelsen og understreger, at der er stor forskel på at være egoistisk og på at huske sig selv.