Derfor holder du ikke dine nytårsforsætter

Har du lovet dig selv at stoppe med at ryge, at tabe ti kilo eller at droppe al kontakt til ham, du ved alligevel ikke er interesseret i dig? Og ved du med dig selv, at som så mange gange før så vil dine forsøg ende med at ryge i vasken?

Sandsynligvis bruger du en metode, hvor du forsøger at undgå at tænke på mad, cigaretter, eller ham du er forelsket i. Hvis denne metode mister sin virkning i løbet af kort tid, er det måske på tide, at du ændrer din taktiske tilgang.

Problemet er, at du prøver at nå dine mål ved at benytte tankeundertrykkelse. Det skriver Heidi Grant Halvorson, Ph.D., forfatter og motivationspsykolog til nyhedssitet Huffingtonpost.com

Læs hvad Jan Gintberg og andre kendte har af  nytårsforsætter på billedbladet.dk

Tankeundertrykkelse er en meget udbredt strategi, når vi skal prøve at skabe forandringer i vores liv og holde fast i dem. Imidlertid kan den metode ifølge Heidi Grant Halvorson let give bagslag. Hvis du eksempelvis forsøger at stoppe med at ryge ved at blokere for tanker om cigaretter, så viser det sig, at du tænker endnu mere på cigaretter. Det kan gøre det nærmest umuligt at holde dig fra dem. Det kan faktisk resultere i, at du helt mister kontrollen over, hvor meget du så ryger, når du starter igen.

To andre løsninger
I stedet for at undgå at tænke på dine laster, så anbefaler Heidi Grant Halvorson to andre metoder, når du prøver at holde dine nytårsforsætter.

1. Sæt andre tanker i stedet for
Beslut dig for, hvad du vil sætte i stedet for, når en tanke om fx cigaretter eller bestemte fødevarer, du har besluttet at undgå, presser sig på. Det kunne være tanker, der drejer sig om dit mål. Vil du tabe dig, kan det være tanker om, hvor skønt det bliver at kunne passe et par lækre jeans.

Har du brug for mere hjælp til at slanke dig? Få hjælp fra Slankedoktor.dk

2. Sæt en handling i stedet for
Beslut dig for, hvad du vil gøre, hvis du får fristende tanker om at ryge eller spise en chokoladebar. Det kan være at tygge tyggegummi, gå en lille tur, børste tænder, spise en gulerod. Det vigtige er at få forstyrret forbindelsen mellem at få en tanke og at give efter for den. Det vil på sigt få tankerne til at blive færre.