De største træningstendenser i 2013

Har du lavet et nytårsforsæt om, at du skal træne mere og spise sundere? Hvis, du vil være med på de største trends inden for kost og træning, er svaret klart fra træningseksperten. Du skal ’back to nature’.

Står du netop nu og overvejer, hvilken type motion du skal kaste dig ud i det kommende år, så kunne det meget vel ende med at blive noget med løb, cirkeltræning eller tunge løft.

Anne Bech, der er personlig træner og har arbejdet som instruktør i fitness og dans, fortæller Alive.dk, at kvinderne de seneste år har vandret fra de feminine træningsformer som fx pilates over til bl.a. crossfit, hvor man også kan bruge de populære kettlebells, der er en form for håndvægte.

Kettlebell-træning og crossfit er langt hårdere fysisk træning end pilates, og kvinderne, der dyrker det, skal ikke være bange for at få lidt synlig muskulatur. Men det er de ifølge Anne Bech heller ikke.

- Kropidealet har ændret sig fra det meget tynde og slanke, som vi så for måske fem år tilbage, hvor kvinder skulle dyrke eksempelvis pilates for at opnå den perfekte, slanke krop. Nu må kvinder gerne have lidt former og se stærke ud, men de skal stadig være i god form, siger Anne Bech til Alive.dk.

Sådan holder du dit nytårsforsæt. Få en guide på Femina.dk

Motion i sin rå form
Tendensen er funktionel træning, fortæller Anne Bech. Dvs. træning, hvor du går tilbage til udgangspunktet.

- Du bruger din kropsvægt til at give modstand og kun meget få effekter. Hvis man vil træne de muskler, man opbygger, når man eksempelvis hugger brænde, så går man ud og hugger brænde i dag i stedet for som tidligere, hvor man simulerede bevægelserne i en maskine i fitnesscentret, siger Anne Bech.

Stenalderkosten er stadig et hit
Et andet sted, hvor vi går tilbage til udgangspunkt, eller ”back to nature” som Anne Bech siger, er med kosten.

- Palæokosten eller stenalderkosten har virkelig vundet indpas hos danskerne i 2012, og det kommer vi til at se meget mere af i 2013. Men i virkeligheden er der jo blot tale om nogle principper, som vi er mange, der har været fortalere for i flere år. Nemlig at vi skruer ned for kulhydraterne og den forarbejdede kost, siger Anne Bech.

Se, hvilke to steder du skal måle dig selv for at finde ud af, om din træning virker, på Søndag.dk

Meld dig til et løb
Sidst men ikke mindst, så er løb stadig en af danskernes foretrukne motionsformer. Flere og flere spænder løbeskoene på og tager sig ofte en løbetur. Og det bliver vi ved med, siger Anne Bech.

- Ud over at vi løber mere end nogensinde før, så ser vi også at endnu flere kortere løb på fx 10 km skyder op. Og det er rigtigt fint, at vi melder os til det, da det kan være fantastisk motivationsfaktor i løbet af året, siger Anne Bech.