Danskerne tager mest på i december

Vi tager godt for os af fadene til julefrokosterne i december, men store måltider ledsaget af rigelige drikkevarer og stillesiddende hygge følges næsten uundgåeligt af en vægtstigning.

Forskningen viser, at en typisk voksen dansker tager 0,8 kilo på om året, og hovedparten af vægtstigningen, nemlig 0,5 kilo, stammer fra december.

Ikke måneden for slankekur
Selvfølgelig er det ikke det ideelle tidspunkt at gå på slankekur – det venter vi med til januar, for julemåneden skal fejres.

Men nu får du alligevel et par gode råd til, hvordan du kan komme gennem december måned uden at tage på.

LÆS HER: Tænk i alternativer og få en sundere og slankere jul – læs mere på udeoghjemme.dk

Lægens tre gode råd

1. Drop små-spiseriet. Når du selv står for madlavningen, så hold dig fra at småspise for meget i køkkenet.

Du kan godt lave julemad efter noget, der – i hvert fald et stykke hen ad vejen – minder om kaloriefattige opskrifter.

Følg blot de samme fornuftige principper for kalorielette råvarer, som du bør gøre resten af året.

2. Spis dine livretter. Før du sætter dig til julebordet, kan du på forhånd tænke over, hvilke juleretter, kager og drikkevarer du helst vil nyde.

Spis så dine livretter, men hold dig fra dem, der ikke betyder ret meget.

Drik to glas vand et kvarter før måltidet som mættende bund. På den måde kan du nyde julelivretterne og alligevel indtage færre kalorier.

Sådan får du vand nok i løbet af dagen - læs på udeoghjemme.dk

3. Gå dig juleglad. Rør dig hver dag. En simpel og effektiv måde er at gå en tur før alle julens måltider.

Det bliver hurtigt til en god vane, som familie, venner eller kolleger kan gøre sammen.

Når du er i bevægelse hver dag, styrker du på én gang humøret, brænder kalorier af og finder fred og ro i en tid, der ellers let bliver julestresset.