Brød og korn er godt for dit vægttab

Medierne har overdøvet videnskabens budskab omkring brød, og mange er som resultat uden grund blevet kulhydratforskrækket
I forbindelse med vægttab giver medierne mange svar, som kan være svære at gennemskue, men som oftest er budskabet, at man skal undgå kulhydrat til fordel for protein og fedt. Desværre har det råd overdøvet videnskabens budskab: Det er kun kulhydrat i form af hvidt brød og sukker, der skal undgås.

Få grundstenen i sund kost og få gode råd på SlankeDoktor.dk


Kulhydrat er en vigtig komponent for at vores muskler kan fungere optimalt, og hjernen kan kun fungere, hvis den får kulhydrat. Især ved fysisk aktivitet er kulhydrat det vigtigste brændstof for musklerne. Kroppen forbrænder også fedt og protein, men stofskiftet fungerer bedst på kulhydrat. Det er den form for energi, musklerne nemmest og først omsætter.

Samtidig så har vi de seneste år fået forskning, som viser at især forbrænding af vores kornfibre frigiver antioxidanter sandsynligvis er virkelig gode i forebyggelsen af kræft. Så endnu en grund til at spise de gode kornsorter.

Bag dit eget sunde brød. Få opskrifter og inspiration på SlankeDoktor.dk

Hvor får vi kulhydrat fra?
Vores bedste kulhydratkilder er brød, kartofler, ris, pasta, grøntsager og bælgfrugter. Vi får også kulhydrat fra frugt, mælk og sukker.

Kulhydraterne inddeles efter, hvor hurtigt kroppen omsætter det. Ved et vægttab er det en fordel at vælge kulhydrater, som kroppen er længst om at omsætte, og som samtidig indeholder fibre. Dels fordi det giver kroppen brændstof i lang tid, men især fordi det mætter mest. Det betyder derfor, at rugbrød er og bliver det bedste valg, når det handler om korn, men også brød bagt med andre korntyper er fine, når blot andelen af groft mel er højt. Herudover handler det om at få sine kulhydrater fra grønt og frugt.

Bedste råd til vægttab
Hvis du vil tabe dig permanent og ændre dine spisevaner, er det mest solide råd med den nuværende videnskabelige dokumentation: Færre kalorier, godt med kulhydrater af de fiberrige slags, øget protein i kosten, mindre fedt og øget
fysisk aktivitet.

Derfor: Spis groft brød og grøntsager. Spis det til alle måltider og ind imellem. Spis gerne kartofler, ris eller pasta til den varme mad i begrænsede mængder. Sørg for at andelen af grøntsager er meget høj dagen igennem, og du vil tabe dig på den sundeste og mest mættende måde.