5 tips til at tæmme stress

Med lidt opmærksomhed i hverdagen kan du stoppe stress inden det udvikler sig. Få 5 tips lige her

Stress har det med at vokse lige så stille, uden at du bemærker det. Ofte er det først, når signalerne begynder at blive markante, du begynder at lægge mærke til, at noget er galt. Men med lidt opmærksomhed i dagligdagen kan du tæmme stressen lige der, hvor den opstår.

Tre øvelser der mindsker stress. Find dem på soendag.dk

Stressekspertens 5 råd
Stressekspert og coach Tine Tangdal kommer her med gode råd til dig, der gerne vil undgå stress.

1. Læg mærke til, hvad der sker i din krop, når du presser dig selv eller bliver forskrækket. Det kan f.eks. være hjertebanken, trykken for brystet, svedige hænder, spænding i skuldrene eller lignende. Det, du mærker her, er ofte det allertidligste signal på stress. Når du kender dine tidlige stresssignaler, har du mulighed for at opdage og handle på stressen, inden den når at påvirke din dagligdag i negativ retning.

2. Vær realistisk med, hvor meget du kan nå. De fleste undervurderer, hvor meget tid og energi en opgave rent faktisk tager.

Få fem tips der styrker dit hjerte på soendag.dk

3. Væn dig til at tage dybe indåndinger, hvor du trækker vejret helt ned i bunden af lungerne. Når du så føler dig presset, kan du grounde dig selv ved at tage fire-fem indåndinger. Så er det lettere for dig at bevare styringen.

4. Sørg for at finde tid til at gøre ting, som du gør af ren og skær lyst. Du får et ordentligt indskud på tilfredshedskontoen, når du giver dig selv lov til at holde fri fra pligter indimellem.

5. Vælg at fokusere på de positive vinkler på ting frem for de negative. Det giver mere glæde og gåpåmod at kunne se muligheder og løsninger i stedet for problemer.